دانشگاه آدلاید به دنبال تأسیس «گرافن‌ولی»

با الهام از سیلیکون‌ولی و نقش مهم آن در دهه‌ی ۶۰ میلادی، دانشگاه آدلاید به دنبال ایجاد گرافن‌ولی در استرالیا است تا دستاوردهای این دانشگاه در حوزه گرافن را به محصول تجاری تبدیل کند.

تراشه سیلیکونی اساس کار یکی از مراکز اصلی فناوری در جهان است. اخیراً دانشگاه آدلاید اعلام کرده که قصد دارد «گرافن ولی» را ایجاد کند.
مرکز تحقیقات گرافن در جنوب استرالیا با بودجه ۵٫۶ میلیون دلاری دولت و صنعت راه‌اندازی شد. هدف از راه‌اندازی این مرکز، تجاری‌سازی تحقیقات حوزه گرافن است.
دوسان لوسیک از مدیران مرکز تحقیقات ARC Research Hub می‌گوید: «گرافن دارای پتانسیل بالایی برای ارائه فناوری‌های جدید است. این ماده می‌تواند منجر به تغییر زندگی شده و صنایع جدیدی را ایجاد کند. نقش گرافن در حال حاضر می‌تواند شبیه به سیلیکون در ۶۰ سال پیش باشد. هدف از راه‌اندازی این مرکز تحقیقاتی آن است که تحقیقات به‌دست آمده در حوزه گرافن به صنعت منتقل شده و از کسب و کار استرالیا پشتیبانی کند. با این کار فناوری‌ها و نوآوری‌های جدیدی متولد شده و در نهایت صنایع جدیدی به‌وجود می‌آید. ما به‌دنبال ایجاد گرافن‌ولی در استرالیا هستیم.»
هدف این مرکز تحقیقات توسعه محصولات با ارزش افزوده بالاست که رهیافت‌هایی در صنایع مختلف نظیر کشاورزی، معدن، ساختمان، پزشکی و دفاعی ارائه می‌کند. جنوب استرالیا سرشار از منابع غنی گرافیت است که می‌توان با استفاده از آن گرافن تولید کرد.
لوسیس می‌گوید: «گرافن به‌عنوان نازکترین و مستحکم‌ترین ماده جهان شناخته شده‌است که دارای خواص الکتریکی و گرمایی قابل توجهی است. این ماده از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده، غیرسمی است و خواص ضدباکتری دارد.»
وی می‌افزاید: «این گروه تحقیقاتی در آدلاید روی ساخت نسل جدیدی از محصولات ضدآتش، مواد ساختمانی، پوشش‌های محافظ پیشرفته و کودها کار می‌کند.»
دانشگاه آدلاید همکاری نزدیکی با دانشگاه‌های موناش، دانشگاه ملبورن و دانشگاه جنوب استرالیا دارد. شرکای تجاری نظیر Archer Exploration, Ziltek, Qingdao Huagao Graphene Technology Corporation, First Graphene وCleanfuture Energy Australia با این دانشگاه همکاری دارند.