توسعه‌ی‌ کسب و کار نانومحصولات آرایشی توسط برنده جایزه نوبل

یکی از برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۶ اقدام به تاسیس شرکتی برای تجاری‌سازی نانومحصولات آرایشی بهداشتی کرد. در این محصولات از نانومکعب‌های زیست‌تخریب‌پذیری استفاده شده که فناوری آن به‌صورت پتنتی به ‌ثبت رسیده است.

فراسر استودارت در سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی برای طراحی ماشین مولکولی شد. او به‌تازگی شرکتی با عنوان پاناسی‌نانو (PanaceaNano) تاسیس کرده است.
این شرکت برای تجاری‌سازی نوعی کرم ضدچروک راه‌اندازی شده‌است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، در این کرم‌ها از نانومکعب‌های آلی استفاده می‌شود. فرمولاسیون این کرم‌ها به‌گونه‌ای است که نانومکعب‌ها و دیگر اجزای مؤثر در آن وارد پوست شده و آسیب‌های وارد شده به آن را کاهش و ظاهر پوست را بهبود می‌دهند.
این نانومکعب‌ها از جنس مولکول‌های کربوهیدرات موسوم به سیکلودکسترین با ابعاد و شکل‌های مختلف هستند. این مکعب‌ها قادرند پپتیدها و ویتامین‌ها را وارد پوست کنند؛ این کار با دقت مولکولی و در زمانی از پیش تعیین شده انجام می‌شود.
از دیگر بنیان‌گذاران این شرکت، یوسری بوتروس از مدیران سابق بخش تحقیقات شرکت اینتل است. او در این پروژه تلاش دارد تا فرمولاسیونی ارائه شود که بتواند با بازار فعلی محصولات مطابقت داشته باشد.
این شرکت علاوه بر کرم ضدچروک، محصولاتی نظیر سرم جوان‌کننده و کرم دور چشم نیز تولید کرده است. این شرکت خط تولید خود را در کشور امارات متحده عربی راه‌اندازی کرده‌ است.
در حال حاضر ۹ کارمند تمام وقت در این شرکت مشغول به فعالیت هستند تا نانومواد مورد نظر را تهیه کنند. این شرکت حمایت مالی نیز از یک شرکت خصوصی دریافت کرده است.
استودارت می‌گوید: «این لحظه برای من بسیار هیجان‌انگیز است که محصولات تجاری برای بهبود کیفیت زندگی مردم تولید و به بازار عرضه می‌شود. محصولاتی که در این شرکت تولید می‌شود، حاوی نانومواد زیست‌تخریب‌پذیر بوده و ایمن هستند.»
لازم به ذکر است که نانومکعب‌های استفاده شده در محصولات این شرکت ارتباطی با ماشین‌های مولکولی که استودارت بابت آن برنده جایزه نوبل شده، ندارند.