تولید چارچوب‌های آلی فلزی برای بهبود خواص نوری مواد

محققانی از فرانسه، بریتانیا و برزیل موفق به ساخت چارچوب‌های آلی فلزی جدیدی شدند که از آن‌ها می‌توان برای بهبود فعالیت نوری مواد استفاده کرد. این مواد منجر به افزایش هدایت نوری مواد مختلف می‌شوند.

یک تیم تحقیقات بین‌المللی از دانشگاه سری، دانشگاه سائوپائولو، دانشگاه وارویک و دانشگاه گرنبول آلپ موفق به تولید چارچوب‌های آلی فلزی جدیدی برای افزایش هدایت نوری در مواد مختلف شدند.
در این مقاله مربوط به این پروژه آمده است که چارچوب‌های آلی فلزی که آن‌ها ساختند توان پاسخ‌دهی ۱۰۵× ۲٫۵ آمپر در وات را دارند. این چارچوب‌ها از یون‌های دو ظرفیت کبالت بوده و در آن‌ها از لیگندهای اسیدی و دی‌ایمیدهای نفتالین استفاده شده‌است.
چارچوب‌های آلی فلزی موادی هستند که در ساختار آن‌ها یون و لیگند به کار رفته تا در نهایت ساختاری سه بعدی به‌وجود آید. این چارچوب‌های آلی فلزی برای ذخیره‌سازی گاز و جدا کردن مواد شیمیایی و خالص‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه‌براین کاربردها، محققان این پروژه امیدوارند که از این چارچوب‌های آلی فلزی بتوان در مواد فعال نوری نظیر پیل‌های خورشیدی استفاده کرد.
راوی سیلوا، مدیر مؤسسه فناوری پیشرفته، می‌گوید: «چارچوب‌های آلی فلزی توجه بسیاری از دانشمندان را به‌ خود جلب کرده‌اند تا از آن‌ها برای ذخیره‌سازی گازها، کاتالیست و حسگری استفاده کرد. هر چند با اطمینان می‌توان گفت که دامنه‌ی کاربرد این مواد بیش از این است.»
یکی از چالش‌های استفاده از پلیمر در زدایش گازها این است که جنس غشاء از ترکیبات هیدروکربنی است. چنین پلیمری ممکن است عملکرد خود را در حین زدایش گازها از هم، از دست دهد. برای حل این مشکل محققان از چارچوب‌های آلی فلزی (MOF) استفاده می‌کنند. این چارچوب‌ها نوعی اتصال دهنده هستند که موجب رفع مشکل هیدروکربنی غشاء می‌شوند. با وجود ساختار MOF، محصول نهایی متخلخل شده و دارای ساختاری حفره‌دار سه‌بعدی می‌شود. MOF می‌تواند به‌صورت انتخابی اجازه‌ی عبور مولکول‌های مورد نظر را بدهد. این پروژه را می‌توان ماحصل همکاری مشترک بین‌المللی دانست.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Communications به‌ چاپ رسیده است.