عرضه‌ کیت برنامه نویسی برای کامپیوتر کوانتومی توسط ماکروسافت

شرکت ماکروسافت کیت برنامه‌نویسی موسوم به Q# را به‌منظور تولید برنامه برای کامپیوترهای کوانتومی عرضه کرد. این کیت توسط برنامه‌نویسان قابل استفاده است و نیاز به آشنایی با فیزیک کوانتوم ندارد.

شرکت ماکروسافت نسخه رایگان کیت توسعه کوانتومی خود را عرضه کرد. در این کیت یک زبان برنامه‌نویسی برای محاسبات کوانتومی موسوم به Q# وجود دارد. این شرکت یک کامپایلر و شبیه‌ساز محاسبات کوانتومی را نیز عرضه کرده است تا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بتوانند از آن برای آزمودن و رفع اشکال الگوریتم‌های کوانتومی استفاده کنند.
این کیت ماکروسافت اولین بار در کنفرانس Ignite در ماه سپتامبر رونمایی شد. براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ماکروسافت، زبان برنامه‌نویسی Q# یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا بوده که در آن سامانه‌ای برای کیوبیت‌ها در نظر گرفته شده‌است. نسخه‌ی اولیه‌ی این کیت می‌تواند تا ۳۲ کیوبیت را با استفاده از یک لپتاپ معمولی ( دارای ۳۲ گیگ رم) شبیه‌سازی کند. ماکروسافت شبیه‌ساز مبتنی بر Azure را نیز ارائه کرده‌است که می‌توان با استفاده از آن ۴۰ کیوبیت‌ منطقی را شبیه‌سازی کرد.
در پستی که این شرکت درباره این کیت منتشر کرده آمده‌است که: «محاسبات کوانتومی یک گام بزرگ، جلوتر از فناوری‌های امروزی برمی‌دارد. این فناوری می‌تواند صنعت، اقتصاد و دانشگاه را تحت تأثیر قرار دهد. با عرضه‌ی این کیت توسعه کوانتومی ماکروسافت، ما یک گام به تحقق این چشم‌انداز نزدیک‌تر می‌شویم.»
هر چند محاسبات کوانتومی پیچیده است، اما ماکروسافت معتقد است که این کیت به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند به توسعه‌دهندگان کمک کند تا به سرعت برای کامپیوترهای کوانتومی برنامه‌نویسی کنند. این کیت می‌تواند توسط تمام توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار گیرد، چرا که نیازی به مهارت و آشنایی با فیزیک کوانتوم ندارد. از آنجایی که این کیت با ویژوال استودیو (VS) کاملاً قابل ترکیب است، بسیاری از عناصر موجود در این کیت برای کسانی که قرار است برنامه برای کامپیوتر کوانتومی بنویسند و در حال حاضر با VS کار می‌کنند، آشنا است.
هلمدال از مدیران بخش کوانتومی ماکروسافت می‌گوید: «آنچه که ما به‌عنوان توسعه‌دهنده می‌بینیم این است که این کیت با برنامه‌ها و ابزارهای رایج قابل ترکیب است و می‌توان خدمات بهتری به مشتریان ارائه کرد.»