تولید انبوه کیت تشخیص سریع در مواقع اضطراری توسط یک شرکت ایرانی

شرکت ایرانی زیست ابزار پژوهان با بهره‌گیری از فناوری نانو، موفق به تولید انبوه کیت‌های تشخیص سریع مورفین، آمفتامین و متامفتامین شده است. کیت‌های تشخیص سریع در دنیا برای تشخیص مواد مخدر، سکته قلبی، بارداری، مسمویت و عفونت به کار برده می‌شوند.

با توجه به پیشرفت‌های اخیر در حوزه فناوری‌های زیستی، امروزه کیت‌های تشخیص سریع پیش از سکته قلبی، بارداری، مسمومیت، عفونت و حتی آزمایش‌های سوءمصرف مواد مخدر در افراد و یا آلودگی آب و غذا نیازی ضروری برای هر فرد یا آزمایشگاه تشخیص طبی است.
کیوان دبیر، مدیر شرکت زیست ابزار پژوهان در گفتگوی با خبرنگار ستاد توسعه فناوری نانو گفت: «شرکت زیست ابزار پژوهان از سال ١٣٨٩ کیت‌های تشخیص سریع بر اساس روش ایمونوکروماتوگرافی جهت شناسایی افراد مشکوک به عارضه‌ها را با نانوذرات طلا تولید کرده است. به‌طور مرسوم کیت‌های تشخیص سریع برای تشخیص‌های پزشکی یا برای آزمون‌های خانگی، در تشخیص سریع سکته قلبی، عفونت‌ها، مسمومیت‌ها، بارداری، مصرف مواد مخدر و توهم‌زا، تشخیص باقیمانده سموم در مواد غذایی و آب به کار می‌روند. به‌عنوان‌مثال، شناسایی مواد مخدر (متامفتامین) یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن‌هاست. »
وی در توضیح کاربرد فناوری نانو در این محصولات گفت: «به دلیل مساحت سطحی زیاد نانوذرات طلا، زیرلایه موجود در محصول می‌تواند توسط آنتی‌بادی‌های متفاوت عامل‌دار شود که این منجر به حساسیت بیشتر آزمون می‌گردد. نانوذرات به دلیل اندازه‌های کوچکشان می‌توانند به‌راحتی در میان تخلخل‌های نیترو سلولز حرکت کرده و به خط آزمون برسند. ازاین‌رو، رنگ قرمز کلوئید طلا برای استفاده در آزمون تشخیص سریع ضروری است.»
دبیر افزود: «شرکت زیست ابزار پژوهان روزانه بالغ بر ٢٠٠٠٠ عدد از انواع کیت‌های سریع یا رپید تست تولید می‌کند؛ این کیت‌ها نسبت به دیگر روش‌های تشخیص، ارزان، سریع و قابل‌حمل هستند و در بسیاری از رشته‌ها مانند پزشکی، دامپزشکی، صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارند. این آزمون‌ها برای نمایش نتایج نیاز به مقدار کمی نمونه دارند. از طرفی این آزمون‌ها کیفی بوده و معمولاً قادر به تشخیص ماده موردنظر در عرض ۱ تا ۱۰ دقیقه می‌باشند که این زمان‌ها به نوع آزمون و نوع نمونه وابسته هست.»
گفتنی است این شرکت هم‌اکنون نیاز درمانی و تشخیصی دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز بهداشت و مراکز آزمایشگاهی و بیمارستانی کشور را تأمین می‌کند و موفق به کسب استانداردهای بین‌المللی و گواهی نانومقیاس شده است. برای اطلاعات بیشتر از این محصولات به سایت زیست ابزار پژوهان مراجعه نمایید.