راهیابی ۳۵ طرح خلاقانه به چالش نانوحسگرهای گلوکوز خون (برون تنی)

دوازدهمین چالش فناوری نانو با عنوان طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص مستمر گلوکوز خون (برون تنی) از سوی ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد. فرآیند ثبت‌نام این چالش که از تاریخ ۲۰ آبان‌ماه آغاز شده بود، پس از یک دور تمدید به مدت ۱۹ روز، در تاریخ ۱۲دیماه پایان یافت. با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در چالش، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی آغاز شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در کشور ما، ۵ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و ۹ میلیون نفر نیز در معرض ابتلا به آن قرار دارند. با توجه به افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی، عروقی، کلیوی و سایر عوارض مشابه در این بیماران، غربالگری و تشخیص زودرس دیابت در افراد با ریسک بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو تاکنون انواع مختلفی از دستگاه‌های پرتابل اندازه‌گیری گلوکوز توسط شرکت‌های مختلف طراحی و ساخته شده و به مرحله تجاری رسیده است. شاید جدیدترین فناوری تجاری‌‌شده اندازه‌گیری گلوکوز خون را بتوان «سامانه‌ مستمر تشخیص گلوکوز خون» دانست. در مهمترین نوع نانوحسگرهای الکتروشیمیایی تماسی، یک سوزن بسیار باریک وارد بدن می‌شود و به طور مداوم میزان گلوکوز مایع میان‌بافتی را اندازه‌گیری و گزارش می‌کند. در این راستا با اتکا به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور، این مساله با حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه فناوری نانو یک رقابت فناورانه با عنوان «چالش طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص مستمر گلوکوز خون (برون تنی)» به فراخوان گذاشته شد.
طی مدت زمان ثبت‌نام در این چالش، ۳۵ طرح مفهومی از سوی محققان و فناوران دریافت شد که بیش از ۲۵ درصد از این تعداد دارای نمونه اولیه‌ای‌ از طرح خود بودند. لازم به ذکر است بیش از ۸۰ درصد طرح‌های دریافتی در قالب گروهی در این رقابت ثبت‌نام شده است که در میان آن‌ها ۲ شرکت نیز حضور دارد. 

filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d

 علاوه بر مشارکت ۲۹ تیم دانشجویی، قریب به ۲۰ درصد طرح‌های ثبت نام شده نیز متعلق به اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور است. لازم به ذکر است که حدود ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در چالش فناوری با عنوان طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص مستمر گلوکوز خون (برون تنی) را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا تشکیل می‌دهند.
هم‌اکنون با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی آغاز گردیده است. شرکت‌کنندگان در این چالش می‌توانند با ورود به سایت سامانه چالش‌های نوآوری و فناوری ایران (nanochallenge.ir) از آخرین وضعیت طرح خود در صفحه کاربری اختصاصی خود مطلع شوند. لازم به ذکر است که نتایج مربوط به هر طرح تنها از این طریق قابل مشاهده خواهد بود.
مطابق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی صورت گرفته، به منتخبان مرحله اول چالش تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی در جهت تکمیل مستندات فنی و اقصادی طرح پیشنهادی تعلق خواهد گرفت. برگزیدگان طی مرحله دوم می‌بایست یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح مفهومی پیشنهادی خود ارائه دهند. در پایان این مرحله طرح برتر نهایی، علاوه بر دریافت جایزه نقدی به ارزش ۲۵۰ میلیون ریالی، از تسهیلات تجاری‌سازی ویژه برای توسعه فناوری تا مرحله تولید انبوه و فرصت ارائه طرح خود نزد سرمایه‌گذاران علاقمند بهره مند خواهند شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت چالش طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص مستمر گلوکوز خون (برون تنی) مراجعه نمایند.