ترکیب عصاره‌ی چای سبز، هیدروکسی‌آپاتایت و نانوذرات سیلیکا

محققان چینی نشان دادند که ترکیب عصاره‌ی چای سبز و نانوساختار هیدروکسی‌آپاتایت که درون نانوذرات سیلیکا قرار داده شده باشد، می‌تواند دردناکی ناشی از حساس شدن دندان را کم کند. این ترکیب ممکن است بتواند روش درمانی برای ترمیم مینای دندان باشد.

در یک روز سرد زمستان، نوشیدن یک فنجان شکلات داغ بسیار دلپذیر است، مگر این که دندان شما حساس شده باشد. وجود دندان حساس موجب دردناکی در حین نوشیدن مایعات داغ و سرد خواهد شد. دندان‌پزشک کار زیادی برای این دندان‌ها نخواهد کرد. برای حل این مشکل محققان چینی اقدام به ارائه‌ی فناوری کردند که می‌توان با استفاده از آن حفره‌های ایجاد شده روی دندان را مرمت کرد تا حساسیت دمایی دندان از بین رود. چنین روش درمانی می‌تواند مانع از خرابی بیشتر دندان شود.
مینای دندان ساختار حساسی دارد که نوشیدنی‌های اسیدی و حتی مسواک‌های زبر می‌تواند به آن آسیب بزند. با از بین رفتن مینا، عاج در معرض مواد غذایی قرار گرفته که به دلیل دارا بودن اعصاب منجر به دردناکی می‌شود.
برای حل این مشکل چوی هانگ و همکارانش از دانشگاه ووهان نانوساختار هیدروکسی‌آپاتایت با عصاره‌ای که از چای سبز استخراج شده را مورد استفاده قرار دادند. در قدم بعد این ترکیبات درون نانوذراتی از جنس سیلیکا قرار داده شد. نانوذرات مورد استفاده در این پروژه از شکل و ابعاد یکنواختی برخوردار بودند.
نانوذرات سیلیکا ابعاد کوچکی دارند؛ با این حال ده‌ها برابر بزرگتر از نانوساختارهای هیدروکسی‌آپاتایت هستند. محققان امیدوارند که این نانوذرات بتوانند درون بخش‌های آسیب‌دیده مینا وارد شده و آن را پر کند. برای بررسی اثربخشی این فناوری، محققان نانوذرات تولید شده را با آب ترکیب کرده و همانند خمیردندان روی دندان به مدت سه دقیقه قرار دادند. نتایج نشان داد که دندان‌ها مقاومت بیشتری پیدا کردند.
البته محققان این پروژه هنوز با اطمینان نمی‌توانند درباره‌ی این که این روش پاسخ کامل و جامعی برای دردناکی و حساسیت دندان است، نظر دهند. برای بررسی این که چقدر این فناوری می‌تواند به دندان‌پزشک‌ها کمک کند، نیاز به تحقیقات بیشتری است. این روش در حال آزمایش روی حیوانات است و درصورت موفقیت، آزمون‌های انسانی نیز انجام خواهد شد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده‌است.