تبدیل گاز طبیعی به هیدروژن و نانولوله‌کربنی

شرکت سوترن کالیفرنیا گس با همکاری شرکت C4 و وزارت انرژی آمریکا در حال کار روی فرآیند جدیدی هستند که با استفاده از آن می‌توان گاز طبیعی را به هیدروژن و نانولوله‌کربنی تبدیل کرد. از هیدروژن به‌عنوان سوخت در پیل‌های سوختی استفاده خواهد شد.

سوترن کالیفرنیا گس (Southern California Gas) همکاری مشترکی با یک تیم تحقیقاتی آغاز کرده تا فناوری جدیدی برای تبدیل گاز طبیعی به هیدروژن، الیاف کربنی و نانولوله‌کربنی ارائه کنند. این فناوری جدید نشر دی‌اکسیدکربن اندکی دارد و توسط وزارت انرژی آمریکا و دفتر فناوری‌های پیل سوختی این کشور مورد حمایت مالی قرار گرفته است. هدف این پروژه که از پشتیبانی اداره انرژی‌های تجدیدپذیر (EERE) آمریکا نیز برخوردار است، تولید هیدروژن برای استفاده در پیل‌های سوختی خودروها و فرآیندهای صنعتی است. همچنین این پروژه قصد دارد تا الیاف کربنی را برای استفاده در ادوات پزشکی، هوافضا و ساختمان تولید کند.
در این پروژه از همکاری استارت‌آپ C4.MCP نیز استفاده شده‌است تا قیمت تولید هیدروژن، الیاف کربنی و نانولوله‌‌های کربنی کاهش یابد به‌شکلی که بتوان با قیمت کمتر از دو دلار در هرکیلوگرم، هیدروژن تولید نمود. با این قیمت، هیدروژن تبدیل به یک سوخت رقابت‌پذیر با دیگر سوخت‌ها نظیر گازوئیل می‌شود. همچنین این فناوری می‌تواند نشر دی‌اکسید کربنی را کاهش دهد.
یک گروه تجاری‌سازی فناوری شامل سوترن کالیفرنیا گس، C4، آزمایشگاه ملی نورث‌وست پاسیفیک، آزمایشگاه ملی وزارت انرژی آمریکا و دانشگاه وست ویرجینیا در این پروژه همکاری دارند. وزارت انرژی آمریکا مبلغ ۳۷۵ هزار دلار در سال گذشته روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و همین مقدار نیز از طرف C4 و سوترن کالیفرنیا گس برای این فناوری هزینه شده‌است.
یوری فریدمن از مدیران شرکت سوترن کالیفرنیا گس می‌گوید: «با این فناوری می‌توان گاز متان را به هیدروژن تبدیل کرد و سوختی به‌دست آورد که هیچ نشر دی‌اکسید‌کربنی نداشته باشد. همچنین از محصولات جانبی این پروژه، تولید نانولوله‌های کربنی است که می‌توان از آن برای ساخت محصولات مقاوم استفاده نمود. این فناوری هم از مزایای زیست‌محیطی برخوردار بوده و از نظر صنعتی و اقتصادی بهره‌مند است.»
این گروه در حال کار روی کاتالیست جدیدی هستند که به آنها امکان می‌دهد تا نانولوله‌های کربنی تولید کنند. این محصول از خلوص بالایی برخوردار است.