پنجره هوشمندی برای کنترل گرمای ورودی به ساختمان

محققان با استفاده از سیال حاوی نانوذرات آهن موفق به تولید پنجره‌ی هوشمندی شدند که قادر به کنترل گرمای ورودی به ساختمان است. گرمای جذب شده توسط این پنجره‌ی هوشمند می‌تواند برای تولید الکتریسیته مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر برخی از ادوات خانگی با اتصال به اینترنت یا مجهز شدن به برخی قطعات نظیر ترموستات، هوشمند شده‌اند. این روند برای پنجره‌ها نیز در حال انجام است. یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه فردریچ شیلر آلمان موفق به ساخت پنجره‌ای هوشمند شده‌است که می‌تواند نور خورشید را جذب کند.

filereader.php?p1=main_7fc56270e7a70fa81

پنجره‌های الکتروکرومیک هوشمند مختلفی طی سال‌های گذشته تولید شده‌است، اما بیشتر آن‌ها برای تغییر از حالت مات به شفاف یا برعکس، طراحی شده‌اند. در این پنجره‌ی جدید که به LaWin شهرت یافته است، از نوعی سیال حاوی نانوذرات آهن استفاده شده‌است. این نانوذرات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه‌بر این که می‌توانند بین حالت مات و شفافتغییر وضعیت دهند، نور را جذب و گرما را توزیع می‌کنند.
نانوذرات معلق درون سیال می‌توانند به هم متصل شده و مانع از عبور نور شوند. زمانی که نیاز به شفاف کردن باشد، کاربر با فشردن دکمه‌ای و با استفاده از مغناطیس می‌تواند سیال را به‌گونه‌ای از سطح پنجره جمع کند که شیشه کاملاً شفاف شود. زمانی که مغناطیس با رها کردن دکمه قطع شود، نانوذرات آزادانه می‌توانند در سطح شیشه پخش و مانع از عبور نور شوند. در مجموع با افزایش تعداد نانوذرات می‌توان شیشه را تاریک‌تر کرد. میزان نانوذرات موجود در شیشه به قدری است که می‌توان شیشه را کاملاً تاریک کرد.
یکی از مزیت‌های این شیشه آن است که می‌توان آن را در شریط محیطی مختلف مورد استفاده قرار داد. این شیشه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که قادرند گرما را جذب کرده و در جایی دیگر رهاسازی کنند. این در حالی است که برای این کار نیاز به برق نیست و از سوی دیگر گرمای تولید شده با این روش در محل تخلیه‌ی گرما می‌تواند برای انجام کارهایی نظیر تولید برق یا گرم کردن آب استفاده شود. میزان کارایی این پنجره‌ی هوشمند در حد یک سامانه گرمایشی خورشیدی است.
استفاده از این سیستم در ساختمان‌هایی که شیشه‌های زیادی دارند، می‌تواند موجب کاهش جدی در هزینه‌ی خنک‌کردن ساختمان شود.