هامبورگ به دنبال ترکیب فناوری‌ نانو و چاپ سه بعدی

شهردار هامبورگ به دنبال سرمایه‌گذاری در دو بخش فناوری‌ نانو و چاپ سه بعدی است تا با ترکیب این دو ، رقابت‌پذیری هامبورگ را بهبود دهد. از این رو تفاهم‌نامه‌ای با یکی از مراکز تحقیقاتی مهم آلمان منعقد شده تا تحقیقات متمرکزی روی توسعه‌ی این دو فناوری انجام دهند.

فناوری‌ نانو و چاپ سه بعدی بسیار با هم تلاقی می‌کنند و شهر هامبورگ نیز تلاش دارد طی ۵ سال آینده روی این دو حوزه تمرکز جدی داشته باشد. اخیراً کاتارینا فگبانک، شهردار هامبورگ، با رائول کلینگنر، مدیر تحقیقات فرانهوفر گسلشاف، تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کردند که تا روی توسعه‌ی دو فناوری در ۵ سال آینده کار کنند. فرانهوفر گسلشاف از مراکز بسیار مهم تحقیقاتی آلمان محسوب می‌شود.
این توافق‌نامه بعد از تصویب سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورویی مجلس سنا انجام شد که پس از آن دو مؤسسه‌ی تحقیقاتی هامبورگ به فرانهوفر گسلشاف منتقل شدند. این انتقال با هماهنگی دولت آلمان و دولت محلی انجام شد.
اولاف شولز از شهرداری هامبورگ می‌گوید: «نوآوری می‌تواند توسعه‌ی اقتصادی را تضمین کند. باید علم را با تجارت پیوند داد تا بتوان رقابت‌پذیری و نوآوری را در هامبورگ ایجاد نمود. این مدل موفق فرانهوفر است. دو مؤسسه‌ی برتر یعنیIAPT و مرکز فناوری کاربردی فرانهوفر (CAN) به فرانهوفر گسلشاف منتقل شده‌اند که این کار می‌تواند فعالیت‌های فرانهوفر را بهبود دهد.»
فناوری‌ نانو یکی از حوزه‌های تأثیرگذار در زندگی مردم بوده و در بخش‌های مختلف نظیر پزشکی و الکترونیک استفاده می‌شود. چاپ سه بعدی نیز معمولاً با فناوری‌ نانو در بخش علم مواد و زیست‌فناوری ترکیب می‌شود. از ترکیب فناوری‌ نانو و چاپ سه بعدی قابلیت‌های جدیدی به‌دست می‌آید که یکی از آن‌ها تولید مواد و محصولات جدید در مقیاس نانومتری است.
هامبورگ قصد دارد تا روی این دو حوزه سرمایه‌گذاری کند و تبدیل به یکی از شهرهای پیشرو در این حوزه در جهان شود. فعالیت‌های اخیر در این شهر نشان می‌دهد که به‌ زودی هامبورگ به یکی از مراکز مهم تحقیقاتی در این دو حوزه تبدیل شود. هر چند پیش از این نیز تحقیقات زیادی در هر دو حوزه در این منطقه انجام شده بود، اما به‌صورت جداگانه و اکنون ترکیب این دو فناوری مورد نظر است. شهردار این شهر معتقد است که هامبورگ یکی از مراکز تحقیقاتی مهم در اروپاست و ترکیب فناوری‌ نانو و چاپ سه بعدی می‌تواند این موقعیت را بهبود دهد.