کاهش آلاینده‌های صنعتی در هوا با نانوفیلترهای ایرانی

بهترین روش برای جلوگیری از ورود آلاینده‌های صنعتی به هوا، به دام انداختن ذرات آلاینده با استفاده از فیلترهای نانویی، در همان ابتدای تولید، یعنی در کارگاه‌ها و کارخانه‌های منشاء این آلودگی‌ها است.

در
سال‌های اخیر از ماسک‌های نانو برای تنفس راحت‌تر در هوای آلوده شهری و صنعتی
استفاده می‌شود. این ماسک‌ها، ذرات گرد و غبار کوچک‌تر از یک میکرومتر را که ماسک‌های
معمولی قادر به جذب آن‌ها نیستند، به دام می‌اندازند و اجازه ورود آن‌ها به دستگاه
تنفس را نمی‌دهند. حال صنعت‌گران حوزه نانو، فیلترهای صنعتی را به تولید صنعتی
رسانده‌اند که حذف آلاینده‌ها
را از ابتدای خط تولید به انجام می‌رسانند.

امیر حسین تقوی، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان نانوفناوران خاور، در مورد تفاوت‌های فیلترهای نانو با فیلترهای معمولی می‌گوید: امروزه فیلترهای صنعتی به منظور جداسازی ذرات گرد و غبار در اغلب صنایع گچ، فلزات، آرد، مواد شوینده، سیمان و… در تمام کارخانجات صنعتی استفاده می‌شوند. اما مشکل اینجاست که فیلترهای رایج، قادر به جداسازی ذرات کوچک‌تر از یک میکرومتر نیستند. اما استفاده از نانوالیاف در ساختار فیلتر‌ها موجب می‌شود که ذرات کمتری، توانایی عبور از روزنه‌های فیلتر را داشته باشند و این به معنی ارتقای عملکرد فیلتر، طول عمر آن و کیفیت هوای حاصل از آن است.
به گفتۀ تقوی، استفاده از نانو الیاف در ساختار فیلتر، تراکم آن را کاهش می‌دهد که این موجب کاهش افت فشار فیلتر می‌شود؛ در نتیجه، در مصرف انرژی در فرآیند فیلتر کردن صرفه‌جویی می‌شود. به عبارت دیگر، فیلترهای صنعتی نانو، علاوه‌بر حذف ذرات ریزتر، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهند.
بنابه گفته مدیر عامل شرکت نانوفناوران خاور، این شرکت با اخذ پروانه بهره‌برداری، اقدام به تولید انبوه ماسک‌های تنفسی نانو و فیلترهای صنعتی نانو برای استفاده در کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی کرده است. همچنین این واحد صنعتی، ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار نانوفیلتر غیرخودرویی و یک میلیون و ۸۰۰ هزار ماسک نانویی سوپاپ‌دار را دارد. این دو محصول با ابعاد نانومتری حفرات، قادرند ذرات زیر یک میکرون را فیلتر کنند. هم اکنون صنایع خودروسازی، تولید گچ و سیمان و آرد از کاربران اصلی این فیلترها هستند.
تقوی عدم اطلاع صنایع از مزایای فیلترهای نانویی نسبت به فیلترهای معمولی را از موانع اصلی بر سر راه استفاده از فیلترهای نانویی در صنایع به خصوص برای کارگران خطوط تولید می‌داند و از فعالان صنعتی می‌خواهد برای حفظ سلامت خود و کارمندان خود و همچنین سلامت هوای شهرها به استفاده از این محصولات جدید روی آورند.
شرکت نانوفناوران خاور که پیش از این خدمات پوشش‌دهی نانوالیاف پلیمری را به واحدهای صنعتی ارائه کرده است، از امسال ماسک‌های تنفسی و فیلترهای صنعتی ارتقاء یافته را به صورت انبوه تولید کرده و در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ برای محصول ماسک تنفسی سوپاپ‌دار و فیلترهای صنعتی موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است. این شرکت، پیش از این نیز گواهی‌نامه‌های استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001: 2008 و رضایت‌مندی مشتریان ISO 10004: 2012 را دریافت کرده است. اطلاعات خدمات و محصولات جدید این شرکت در وبسایت شرکت نانوفناوران خاور به نشانی www.NanoKhavar.com موجود است.