داربستی از جنس DNA برای مشخصه‌یابی ویروس ایدز

ساخت نوعی داربست DNA امیدهایی برای مقابله با ویروس ایدز ایجاد کرده است. این داربست محیط مناسبی برای مطالعه‌ی برهم‌کنش پروتئین‌ها و مشخصه‌یابی ویروس ایدز ایجاد می‌کند. گروهی که این داربست را ساخته‌اند برنده‌ی چالش BIOMOD شده‌اند.

یک گروه تحقیقاتی با تولید داربست DNA جدیدی موفق شدند گامی دیگر به سوی درمان بیماری ایدز بردارند. این داربست شرایط بهتری برای مطالعه‌ی ویروس ایدز فراهم می‌کند.

این داربست برنده‌ی جایزه Grand در چالش BIOMOD دانشگاه هاروارد شده‌است. در این رقابت‌ها، تیم‌های تحقیقاتی بین‌المللی از دانشجویان مقطع کارشناسی دعوت می‌شوند تا فناوری‌های خود را که در آن‌ها از DNA، RNA و پروتئین استفاده شده به رقابت بگذارند. سال گذشته، روبات مولکولی و روش نانودرمانی که به‌‌صورت نمونه‌ی اولیه ساخته شده بود، برنده‌ی رقابت‌ها شد. پروژه‌ای که امسال برنده‌ی جایزه‌ی این چالش شده، پلتفورمی مبتنی بر DNA است که می‌توان از آن برای مشخصه‌یابی ویروس HIV استفاده کرد.

این گروه تحقیقاتی روی کپسول پروتئینی حاوی ماده وراثتی ویروس موسوم به کپسید متمرکز شده‌اند. این تیم تحقیقاتی امیدوارند که با درک بهتر فرآیند خودآرایی بتوانند راهکار مناسبی برای درمان بیماری ایدز ارائه کنند. با استفاده از این روش می‌توان پدیده‌ی خودآرایی را در طبیعت بهتر مطالعه کرد.

بازتولید کپسید در شرایط فیزیولوژیکی به محققان این امکان را می‌دهد تا از DNA تاخورده برای به دام‌اندازی پروتئین کپسید استفاده کرد.

پروتئین به‌دام افتاده نقش هسته را ایفا می‌کند تا پروتئین‌ها در اطراف آن تجمع یابند. در این پلتفورم از رشته‌های DNA اصلاح شده کوتاه برای گیراندازی این پروتئین‌ها استفاده می‌شود. محققان این پروژه از این روش برای مشاهده و کنترل برهم‌کنش میان پروتئین‌ها استفاده کردند.

با استفاده از داده‌های این آزمایش، مدل ریاضی ارائه شد که می‌توان با استفاده از آن چگونگی نزدیک شدن پروتئین‌ها به هم و همچنین خودآرایی سامانه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد.

با درک بهتر چگونگی خودآرایی کپسید در بدن، محققان قادر به ارائه‌ی روش درمانی جدیدی برای مقابله با ویروس ایدز می‌شوند. در این روش درمانی از گسترش ویروس در بدن ممانعت به عمل می‌آید. ویروس در این روش درمانی شانس بسیار کمی برای جهش داشته و به سختی می‌تواند نسبت به درمان‌های جدید، مقاوم شود.