نانوواکسنی برای مقابله با انواع مختلف سرطان

شرکت پانکراس فارماکیوتیکالز (Panacea Pharmaceuticals,) با قرار دادن نوعی نشانگر ویژه‌ی سرطان روی سطح نانوذرات، موفق به تولید واکسنی شده که از آن می‌توان برای مقابله با انواع سرطان‌ها استفاده کرد. آزمون بالینی این نانوواکسن در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ انجام می‌شود.

شرکت پانکراس فارماکیوتیکالز (Panacea Pharmaceuticals) در حوزه‌ی داروهای ضدسرطان فعالیت دارد. این شرکت اخیراً ثبت نام برای آزمون بالینی نانوواکسن ضدسرطان خود را آغاز کرده است. در این آزمون بالینی قرار است از نانوواکسن موسوم به PAN-301-1 برای مقابله با سرطان پروستات استفاده شود و ایمنی این نانوواکسن روی تومورهای پروستات مقاوم در برابر دارو مورد آزمایش قرار گیرد.

PAN-301-1 واکسن ایمنی درمانی مبتنی بر نانوذرات است که با استفاده از آن آنزیم هیدروکسیلاز بتا آسپارتیل موسوم به HAAH هدف‌گیری می‌شود. در فاز اول آزمون بالینی این واکسن، میزان ثابتی از این دارو در دوره‌ی زمانی ۲۱ روزه به بیمار تزریق می‌شود.

۱۲ نفر برای انجام این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند که حداقل سه دوز از این دارو به آن‌ها تزریق خواهد شد. براساس اطلاعات منتشر شده، این آزمون بالینی در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد. آنچه که تاکنون درباره‌ی ایمنی این دارو به‌دست آمده به قرار ذیل است:

PAN-301-1 واکسنی است که در تمام دوزهای مرسوم در فاز اول آزمون بالینی، ایمن است.
در حال حاضر هیچ سمیتی در میزان دوزهای مختلف این واکسن مشاهده نشده‌است.
حسین قنبری از محققان این پروژه می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که پیشرفت بسیار سریعی در این مسیر داشته‌ایم. انجام آزمون بالینی این واکسن می‌تواند اعتقاد ما را روی این فناوری تقویت کند و ما قادر خواهیم بود واکسنی ایمن برای هدف‌گیری نشانگرهای مربوط به سرطان ایجاد کنیم. مشتاقانه منتظر ارائه‌ی نتایج این آزمون در کنفرانس پزشکی سال آینده هستیم.»

استیو فولر از دیگر محققان این پروژه می‌گوید: «این واکسن پیش از این روی ۱۲ داوطلب آزمایش شده که نتایج به‌دست آمده ما را به سوی انجام فاز بعدی آزمون بالینی رهنمون کرده است.»

PAN-301-1 یک واکسن مهندسی شده است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را با استفاده از نانوذرات تحریک کند. نانوذرات مورد استفاده در این واکسن، صدها نسخه از اجزای HAAH را در سطح خود دارد. HAAH آنزیمی است که به‌صورت عادی در تومور سرطانی وجود داشته و نقش مهمی در رشد و برهم‌کنش سلول‌ها به‌ عهده دارد. در حین تولد این ژن خاموش می‌شود و در بیماران سرطانی این ژن فعال شده و رشد سلول‌ها را موجب می‌شود. این آنزیم در بیش از ۲۰ نوع سرطان مختلف دیده می‌شود. بنابراین، این واکسن می‌تواند سیستم ایمنی را بر علیه بسیاری از سرطان‌ها تحریک کند.