نانوذراتی که مقاومت دارویی سلول سرطانی را از بین می‌برد

یک تیم تحقیقاتی از ۶ دانشگاه مختلف، اقدام به ساخت نانوذراتی کردند که می‌تواند مقاومت دارویی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. این نانوذرات با تابش لیزر مادون قرمز نزدیک فعال می‌شوند.

محققان موفق به طراحی نوعی نانوذرات شدند که با استفاده از  لیزر مادون قرمز نزدیک فعال شده و موجب از بین رفتن مقاومت دارویی در سلول‌های سرطانی می‌شوند. معمولاً سلول‌هایی که بعد از جراحی یا درمان اولیه در بدن باقی می‌مانند، دچار مقاومت دارویی می‌شوند. پژوهشگران این پروژه نشان دادند که چگونه می‌توان با این نانوذرات پنجره‌ی جدیدی به‌ سوی شیمی‌درمانی باز و از این روش برای مقابله با سلول‌هایی که در برابر دارو مقاوم هستند استفاده کرد. 

ژیائومینگ از محققان دانشگاه مریلند می‌گوید: «با مدیریت شیمی‌درمانی با این روش جدید، پزشک می‌تواند دوز کمتری از داروی شیمی‌درمانی را وارد بدن بیمار کند. این کار منجر به بهبود فرآیند درمان می‌شود و در عین حال میزان سمیت دارو برای اندام‌های سالم بدن به حداقل می‌رسد.»

در این پروژه محققانی از دانشگاه مریلند، اوهایو، ویرجیانا، میسوری، شانگهای و ایندیانا همکاری دارند. آن‌ها با همکاری مشترک نانوذراتی ساختند که میتوکندری را در سلول‌ها هدف قرار می‌دهد. میتوکندری اندامکی در سلول‌ است که نقش تولیدکننده انرژی را به ‌عهده داشته و اکسیژن و مواد غذایی را به ATP تبدیل می‌کند.

زمانی که نانوذرات به میتوکندری می‌رسد، محققان لیزر مادون قرمز نزدیک را به آن می‌تابانند. این کار موجب واکنش شیمیایی شده که مقدار ATP را در پمپ‌ها کاهش می‌دهد. با این روش می‌توان بیان پمپ‌های خروجی سلول را کم کرده و همچنین توزیع آن‌ها را در غشای سلول به حداقل می‌رساند.

محققان معتقداند که نانوذراتی که آن‌ها ساخته‌اند می‌تواند حامل دارو باشد که با استفاده از تابش لیزر مادون قرمز نزدیک، محتویات خود را آزاد کند. این کار منجر به از بین رفتن مقاومت دارویی در سلول‌های تومور شده و اثرات سمی برای سلول‌های سالم ندارد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه‌ی Nature Communications به ‌چاپ رسیده است.