آغاز دومین فراخوان دریافت طرح ICAN در حوزه نانوکامپوزیت پلیمری

مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی برای تسهیل ارتباط میان محققان دانشگاهی و صنعتگران فعال اقدام به برگزاری دومین فراخوان‌ در حوزه‌ نانوکامپوزیت پلیمری کرده است.

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) را برای سهولت ارتباط و ارائه خدمات به محققان دانشگاهی و صنعتگران راه‌اندازی نموده است تا تقاضایی صنعتی یا معضل صنعتی در قالب پایان‌نامه‌ یا طرح‌های پژوهشی به صورت مشترک با کمک این مرکز انجام پذیرد. در این مرکز ۶ پلتفرم فناوری در حوزه‌های نانوپوشش، نانوکامپوزیت، نانومواد، نانوکاویتاسیون، پلاسمای سرد و نانوالیاف برای ارتباط جامعه دانشگاهی با صنایع در قالبی جدید و متفاوت و مبتنی بر توسعه محصولات در حال فعالیت است. تاکنون ۵ پروژه صنعتی بر اساس این پلتفرم‌ها تعریف شده است. همچنین در این مرکز بیش از ۵۰ مورد خدمات ساخت و تولید در مقیاس نانومتری تاکنون ارائه شده است.
یکی از ۶ پلتفرم‌ فناوری‌ مستقر در ICAN، پلتفرم فناوری نانوکامپوزیت‌های پلیمری (نانوکامپوزیت) است و فراخوان دوم با محوریت این پلتفرم مبتنی بر نیازهای صنعتی شرکت‌های همکار می‌باشد. به دنبال برگزاری اولین فراخوان ICAN در حوزه نانوالیاف مرتبط با فناوری الکتروریسی، دومین فراخوان با محوریت نانوکامپوزیت پلیمری آغاز شده است. دبیرخانه این مرکز تا تاریخ ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۶ آماده دریافت طرح‌های پیشنهادی متقاضیان است.
هدف نهاییِ این فراخوان «تولید صنعتی و کاربردمحورِ ترکیبات مبتنی بر نانوکامپوزیت‌های پلیمری» در حوزه‌های زیر است:
۱- بهبود خواص تأخیراندازی شعله (کندسوزی) و کاهش اشتعال‌پذیری آمیزه‌های پلیمری
۲- بهبود خواص سدگری؛
۲-۱-بهبود خواص سدگری گازی در کاربرد فیلم‌های بسته‌بندی، لوله‌های آب گرم ساختمانی و …
۲-۲- بهبود خواص سدگری در برابر حلال‌ها و مواد شیمیایی آمیزه‌های بر پایه پلیمرهای مهندسی در کاربرد تجهیزات سوخت‌رسانی خودرو
۳- بهبود خواص رسانایی الکتریکی/گرمایی نانوکامپوزیت‌های بر پایه رده‌های مختلف پلی‌آمید
۴- راهکارهای فناورانه برای بهبود پراکنش و توزیع نانوذرات در نانوکامپوزیت‌های پلیمری
لازم به ذکر است، نانوکامپوزیت‌های پلیمری مواد چندفازی هستند که در آن‌ها نانوذرات در درون بستر یک پلیمر توزیع شده است و با بهبود قابل توجه ویژگی‌های ساختارهای کامپوزیتی، فرصت‌های جدیدی در حوزه مهندسی مواد ایجاد کرده‌اند. این ویژگی‌ها (شامل ویژگی‌های مکانیکی، الکتریکی و حرارتی) بسته به ترکیب مواد مورداستفاده در ساخت کامپوزیت تغییر می‌کنند.
متقاضیان برای آشنایی با شرایط و نحوه ثبت طرح، می‌توانند به سایت مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی ICAN یا صفحه فراخوان مراجعه نمایند. همچنین علاقمندان جهت دریافت مشاوره رایگان و آگاهی بیشتر در خصوص فراخوان می‌توانند از طریق کانال‌های ارتباطی ICANANO ، شناسه مشاوره ICANServices یا شماره تلفن ۰۲۱۵۶۲۷۷۱۵۶ اقدام کنند.