تفاهم‌نامه‌ای برای تجاری‌سازی نانوحسگر تشخیص بیماری

دو مرکز تحقیقاتی تفاهم‌نامه‌ای برای تجاری‌سازی و کاهش قیمت نوعی نانوحسگر امضا کردند که براساس آن قرار است نانوحسگر تشخیص علائم حیاتی بدن در آزمون بالینی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این گروه قصد دارند تا راهکاری برای کاهش قیمت این حسگر ارائه کنند.

محققان جامعه پزشکی به دنبال تجاری‌سازی نانوحسگر هستند. اخیراً پژوهشگران مؤسسه‌ی فناوری آروپادای ویدو تفاهم‌نامه‌ای برای تولید و ارائه نانوحسگرهای ارزان قیمت منعقد کردند. این مؤسسه با مؤسسه‌ی فناوری‌ نانو گلوبال در آمریکا تفاهم‌نامه‌ای برای تولید نانوحسگرهایی جهت تشخیص و پیشگیری از بیماری امضاء کرده است.

ویحای وارادان از بنیان‌گذاران و مدیران مؤسسه‌ی نانوویر و مدیر مؤسسه‌ی فناوری گلوبال فناوری‌های جدیدی ارائه کرده که با استفاده از آن می‌توان پارامترهایی نظیر ضربان قلب و فشار خون را اندازه‌گیری کرد. همچنین رابط مغز و کامپیوتری ساخته شده که از آن می‌توان برای تشخیص بیماری‌هایی نظیر اوتیسم و اختلالات خواب استفاده کرد.

نانوحسگر ساخته شده توسط این مؤسسه را می‌توان در پارچه‌ها به‌کار گرفت تا پارامترهای مختلفی را اندازه‌گیری کند. این اطلاعات در قدم بعد از طریق تلفن‌های هوشمند به یک فضای ابری منتقل می‌شود. تولید این محصول ۴۰۰ دلار هزینه دارد که تأییدیه‌ی USFDA را دریافت کرده است. هرچند که استفاده از این ابزارها بسیار ساده است، اما قیمت بالایی دارند. محققان این مؤسسه درصدد کاهش قیمت برای تجاری‌سازی این فناوری‌ها برآمده‌اند.

براساس تفاهم‌نامه‌ی امضاء شده قرار است این فناوری برای آزمایش بالینی مورد استفاده قرار گیرد.