تشخیص ارزان و سریع آفت‌کش در محصولات کشاورزی

نانوذرات مغناطیسی پوشش‌دار می‌توانند برای شناسایی باقی‌مانده آفت‌کش در محصولات کشاورزی به کار روند. با این کار امکان شناسایی ترکیباتی نظیر پیرتروئید در مدت زمان کمتر از دو ساعت وجود خواهد داشت.

پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور موفق به ارائه روشی بسیار حساس برای شناسایی مقادیر بسیار کم پیرتروئید در سبزیجات شدند. پیرتروئید ماده‌ای رایج و سنتزی درآفت‌کش‌های مورد استفاده در محصولات کشاورزی است. این راهبرد نوآورانه از نانوذرات مغناطیسی بهره‌ می‌برد تا به شکلی ساده میزان پیرتروئید را در مدت زمان کمتر از دو ساعت شناسایی کند.

هرچند استفاده از پیرتروئیدها می‌تواند به بهبود محصولات کشاورزی منجر شود، اما استفاده بیش از حد آن مشکلاتی نظیر باقی‌ماندن روی سبزیجات و میوه‌ها را در پی خواهد داشت. این موضوع برای سلامتی انسان خطرناک است.

روش‌های مختلفی برای رصد محصولات کشاورزی و شناسایی پیرتروئید در آن‌ها وجود دارد، اما بیشتر این روش‌ها نظیر فیلتراسیون ستونی و سانتریفیوژ، پرهزینه بوده و شش ساعت زمان نیاز دارند.

برای تسهیل این روش، محققان نانوذرات مغناطیسی پوشش‌داده شده با پلی‌استایران ساختند که می‌تواند به صورت اثربخش باقی‌مانده پیرتروئید را در محصولات کشاورزی شناسایی کند. برای این کار تنها کافی است که ذرات از نمونه استخراج شوند. ابتدا نانوذرات به محلول حاوی سبزیجات اضافه می‌شوند تا ذرات حاوی پیرتروئید به آن‌ها متصل شود. سپس نانوذرات از محیط استخراج شده و پیروتئیدها از سطح نانوذرات با استفاده از حلال آلی شسته می‌شوند. سپس ترکیب حاوی پیروتئید مورد آنالیز قرار می‌گیرد.

با استفاده از این روش می‌توان فرآیند آنالیز را در کمتر از دو ساعت به اتمام رساند و غلظت پیرتروئید را در مقیاس‌های کمتر از ۰٫۰۲ نانوگرم در هر گرم از سبزیجات شناسایی کرد.

نانوذرات مورد استفاده در این روش را می‌توان تا ۳۰ مرتبه دوباره به کار گرفت که با این کار هم در زمان و هم در هزینه صرفه‌جویی می‌شود. این روش جدید می‌تواند برای اهداف مختلف اصلاح شود و از آن برای شناسایی ترکیبات مختلف استفاده کرد و در نهایت ایمنی صنعت مواد غذایی را بهبود داد. یو از محققان این پروژه می‌گوید: «با اندکی اصلاح و تغییر، این روش را می‌توان برای شناسایی پیرتروئید در دیگر محصولات غذایی نظیر میوه‌ها یا روغن‌ سبزیجات مورد استفاده قرار داد.»