ساخت حسگری برای تشخیص کیفیت هوا

حسگر بسیار کوچکی به بازار عرضه شده که امکان بررسی کیفیت هوا را داراست. این حسگر با اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث و با بهره‌گیری از جی‌پی‌اس، می‌تواند وضعیت و کیفیت هوا را نیز پیش‌بینی کند.

پی‌پی‌جی اینداستریز (‌PPG Industries) شناساگر بسیار کوچکی موسوم به Nano برای بررسی کیفیت هوا ساخته است. این حسگر قادر است وضعیت کیفی هوا را بررسی و هشدارهای لازم را ارائه کند. استفاده از این حسگر که به اعتقاد این شرکت کوچکترین دستگاه تشخیص کیفیت هوای جهان است، به کاربر اجازه می‌دهد تا انتخاب مورد نظر خود را درباره هوایی که تنفس می‌کند، داشته باشد.

در این دستگاه که از کیفیت بالایی نیز برخوردار است، اجزای مختلفی نظیر حسگر گازی اکسید فلزی MEMS، حسگر لیزری ذرات و حسگر مبتنی بر CMOS به کار گرفته شده‌است. برای ساخت این دستگاه از همکاری شرکت بریزومتر استفاده شده‌است. بریزومتر یکی از شرکت‌های پیشرو در بخش کیفیت هواست.

با کمک این دستگاه می‌توان کیفیت هوای بیرون را شناسایی کرد و با استفاده از اطلاعاتی که از شبکه ماهواره‌ای شرکت بریزومتر به‌دست می‌آید، می‌توان وضعیت و کیفیت هوا را پیش‌بینی کرد.

این دستگاه توسط کیک‌استارتر در بازار به قیمت ۷۹ دلار توزیع شده است. این حسگر جیبی بوده و ابعاد کوچکی دارد. برای شارژ آن می‌توان از تلفن همراه استفاده کرد تا به سرعت هوای پیرامون را آنالیز کند و درباره وضعیت هوا نیز با استفاده از جی‌پی‌اس تلفن همراه می‌تواند پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد. البته این امکان نیز وجود دارد که این حسگر را مستقیم به باتری خارجی متصل کرد و در صورت نیاز با استفاده از بلوتوث ارتباط با آن برقرار نمود.برنامه‌ای که برای استفاده از این حسگر طراحی شده، قابلیت پشتیبانی توسط اندروید و iOS را داراست.