برگزیدگان نهایی دو چالش نوآوری و فناوری معرفی شدند

در راستای چالش‌های نوآوری و فناوری، نشست ویژه نوآوران توسط دست اندرکاران برنامه آی‌چلنج ستاد نانو در محل پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف، برگزار شد و با معرفی برگزیدگان دو چالش موفق به کار خود پایان داد.

نشست ویژه نوآوران با حضور شرکت کنندگان در چالش‌های نوآوری و فناوری در سال ۹۶، کارگزاران تبادل فناوری نانو و سفیران صنعت نانو با مشارکت مجمع اقتصاد نانو در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ برگزار شد؛ این نشست در پنج محور شامل مروری بر چالش‌های نوآوری برگزار شده تاکنون، معرفی فرآیندهای حمایتی و تسهیل‌گری ستاد نانو در ارتباط با چالش‌های نوآوری، آشنایی با رویکردها و فعالیت‌های فرشتگان کسب‌وکار (سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش)، بررسی تجربه موفق حضور یک گروه فناور در چالش نوآوری جذب سرمایه و حمایت بود. در این نشست، برگزیدگان نهایی دو چالش تولید نانوپوشش‌های چربی‌گریز پایدار روی سطوح فلزی یا شیشه‌ای و چالش افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی معرفی و با اعطاء جوایزی نقدی و تسهیلات حمایتی تقدیر شدند.

در پنل اول این نشست، سه میهمان از شرکت نوآوران فناوری‌های همگرای شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو (شزان)، استارت‌آپ پانوتک و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به بررسی تجربه موفق حضور تیم فناور پانوتک با حضور بنیانگذار و سرمایه‌گذار این استارت‌آپ پرداختند. در پنل دوم سه میهمان از کارخانه نوآوری، پارک علم و فناوری دانشگاه شریف و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به بررسی عوامل موفقیت و شکست استارت‌آپ‌های حوزه فناوری نانو پرداختند.

بر اساس این گزارش، در پایان این نشست، برگزیدگان چالش افزایش زمان ماندگاری محصولات کشاورزی، از بین ۹۷ طرح دریافتی، طرح شرکت پلیمر پیشرفته دانا به‌عنوان طرح برتر مشخص شد. همچنین در چالش تولید نانو پوشش‌های چربی‌گریز پایدار روی سطوح فلزی و شیشه‌ای، از بین ۶۲ طرح دریافتی، طرح شرکت نانوپاد شریف به‌عنوان طرح منتخب تقدیر شد.

گفتنی است که چالش‌های نوآوری و فناوری سازوکاری اثربخش برای رفع نیازهای فناورانه و حل مشکلات صنعتی به همراه دارد و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو توانسته تاکنون ۱۳ چالش نوآوری و فناوری نانو برگزار کرده و ۸۰۰ میلیون ریال به‌عنوان تسهیلات حمایتی و ۲۸۵۰ میلیون ریال جایزه به طرح‌های نوآورانه اختصاص دهد.