نانوحاملی که قابلیت هدف‌گیری انواع مختلف گیرنده سلولی‌ را داراست

پژوهشگران دانشگاه هاروارد پلتفورمی مبتنی بر نانوذرات ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان انواع مختلف گیرنده‌ی سلولی را هدف قرار داد. با استفاده از این روش امکان درمان بسیاری از بیماری‌ها با دقت بالاتر فراهم می‌شود.

در حال حاضر رهاسازی هدفمند نظیر وارد کردن اسیدهای نوکلئیک به سلول هدف روی یک نوع گیرنده‌ی سلولی متمرکز است، اما برای توسعهی پزشکی شخصی باید بتوان چند نوع سلول را به‌صورت همزمان هدف‌گیری کرد که چنین کاری با چالش‌هایی همراه است.

اخیراً پژوهشگران موفق به ارائه حامل مبتنی بر siRNA انعطاف‌پذیر شدند که می‌توان از آن برای هدف‌گیری هر نوع گیرنده‌ی سلولی استفاده کرد. این فناوری مبتنی بر ترکیب شیمیایی نبوده و به لیپوپروتئین‌های سطح غشاء بستگی دارد. نانوذرات روی سطح siRNA می‌تواند به سطح این لیپوپروتئین‌ها متصل شده و اتصال آن‌ها با منطقه مورد نظر برقرار شود.

دان پیتر از محققان این پروژه می‌گوید: «این حامل مبتنی بر siRNA می‌تواند به سطح سلول هدف متصل شود. این پلتفورم جدید بر پایه کشش‌ زیستی است؛ راهبردی خودآرا که می‌تواند برای هدف‌گیری انواع مختلف سلول‌های هدف که مرتبط با بیماری‌های مختلف هستند، استفاده شود.»

در مقاله‌ای که محققان دانشگاه هاروارد با عنوان A Modular Platform for Targeted RNAi Therapeutics در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رساندند، نشان دادند که این فناوری می‌تواند برای درمان بیماری التهاب روده در موش‌ها مورد استفاده قرارگیرد. این فناوری نرخ زنده ماندن را در موش‌ها بهبود داده است. این گروه تحقیقاتی معتقداند که این فناوری می‌تواند برای توسعه روش‌های درمانی دقیق مورد استفاده قرار گیرد.

پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش رهاسازی دارو با siRNA انجام شده که در آن‌ها از آنتی‌بادی استفاده شده تا گیرنده سلول‌ها هدف قرار داده شود. اما استفاده بالینی این فناوری دشوار است. دلیل این امر وابستگی نتیجه کار به ترکیب شیمیایی در سلول هدف است. با توجه به تنوع ساختار سطح سلول‌ها، برای هر فرد باید نانوحامل ویژه‌ای طراحی کرد، اما این فناوری به گونه‌ای است که می‌تواند انواع مختلفی از سلول‌ها را هدف قرار دهد.

محققان این پروژه معتقداند که این فناوری از نقطه نظر تئوری، هر نوع گیرنده را می‌تواند هدف‌گیری کند و نیاز به بهینه‌سازی شیمیایی نانوحامل نیست.