شناسایی نشانگر بیماری آرتروز با میکروتراشه‌ای که حاوی نانوحفره است

محققان با استفاده از میکروتراشه‌ای که روی آن نانوحفره‌ای قرار دارد اقدام به ساخت ابزاری کردند که با استفاده از آن می‌توان نشانگرهای بیماری را شناسایی کرد. آنها از این میکروتراشه برای شناسایی نشانگر بیماری آرتروز در اسب استفاده کردند.

آدام هال از مرکز پزشکی بابتیست فارست ویک، برای اولین بار نشان داد که می‌توان از فناوری نانوحفره، برای اندازه‌گیری شناساگر مربوط به بیماری‌هایی نظیر آرتروز استفاده نمود. هال و همکارانش اقدام به انجام آزمون پیش‌بالینی روی حسگر نانوحفره حالت جامد کردند و از آن به عنوان ابزار آنالیزی برای شناسایی اسید هیالوریک استفاده نمودند.
اسید هیالوریک یکی از مولکول‌هایی است که به صورت طبیعی در بافت‌های ملتهب وجود دارد. میزان فراوانی و ابعاد آن در سیالات زیستی به عنوان نشانگر التهاب بوده و می‌تواند منجر به بیماری آرتروز یا دیگر بیماری‌های التهابی مزمن شود. همچنین اسید هیالوریک را می‌توان برای بررسی این که چقدر این بیماری‌ها پیشرفت داشته‌ استفاده کرد.
آدام هال می‌گوید: «نتایج ما منجر به ارائه روش جدیدی می‌شود که با استفاده از آن می‌توان نشانگر مولکولی بسیار مهمی را شناسایی کرد و یک شکاف فناورانه را پر کرد. حساسیت، سرعت و نیاز به مقدار بسیار کم نمونه از جمله ویژگی‌های این راهبرد است که آن را برای استفاده جذاب می‌کند.»
روش رایج فعلی، ژل الکتروفوریز است که روشی بسیار کُند و نیمه کمی بوده و به مقدار زیادی ماده اولیه نیاز دارد. روش‌های دیگر نظیر طیف‌سنجی جرمی یا کروماتوگرافی بسیار گران بوده و محدودیت دارند.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Communictions به چاپ رسیده است.
در این پروژه، هال و همکارانش در ابتدا از پلیمر سنتز شده اسید هیالوریک استفاده کردند تا نتایج این راهبرد را اعتبارسنجی کنند. سپس از پلتفورم جدید خود برای تعیین توزیع ابعاد ذرات در حد ۱۰ نانوگرم از این اسید استفاده کردند. آنها میزان اسید هیالوریک را در نمونه استخراج شده از یک اسب تعیین کردند.
در این راهبرد از یک میکروتراشه استفاده شده بود که حفره‌ای در میان آن قرار دارد. این حفره به قدری کوچک است که یک مولکول به تنهایی از میان آن عبور می‌کند.