تولید غشای حاوی نانولوله‌کربنی توسط یک استارت‌آپ

استارت‌آپ مترشیفت (Mattershift) به دنبال تولید انبوه غشای حاوی نانولوله‌کربنی است. این غشاءها برای نمک‌زدایی از آب، خالص‌سازی سوخت و تغلیظ ترکیبات دارویی قابل استفاده است. مترشیفت اولین سفارش خرید برای این غشاء را دریافت کرده‌است.

مترشیفت (Mattershift) یک استارت‌آپ نوپاست که یکی از دانشجویان سابق مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه یل آن را تأسیس کرده است. این شرکت در حال کار روی فناوری ساخت غشاءهای حاوی نانولوله‌کربنی است. این استارت‌آپ به‌دنبال ساخت غشائی است که قادر به جداکردن مولکول‌های منفرد برای تولید سوخت یا جدا کردن دی‌اکسیدکربن از هوا باشد.
بررسی‌های انجام شده روی این غشاء نشان می‌دهد که خواص آن مشابه نمونه اولیه‌ای است که این شرکت قبلاً در مقیاس آزمایشگاهی ساخته بود و نتیجه آن را در قالب مقاله‌ای در ۹ مارس ۲۰۱۸ در نشریه Science Advances منتشر کرده بود.
طی دو دهه گذشته، محققان روی ساخت غشاءهای حاوی نانولوله‌کربنی کار می‌کنند تا از آن در حوزه‌های مختلف نظیر نمک‌زدایی از آب و سنتز ارزان قیمت سوخت استفاده کنند. همچنین این غشاءها قادراند ترکیبات دارویی را خالص‌سازی کنند.
چالش‌ها و هزینه بالای ساخت موجب شده تا تولید این غشاء محدود به آزمایشگاه باشد و به سختی بتوان آن‌ها را وارد صنعت کرد. این شرکت قصد دارد تا تولید انبوه غشاءهای حاوی نانولوله‌کربنی را برای استفاده در صنعت انجام دهد.
این شرکت نوپا در حال حاضر، اولین درخواست خرید غشاء حاوی نانولوله‌کربنی خود را برای تحویل در پایان سال ۲۰۱۸ برای استفاده دربخش نمک‌زدایی از آب دریا دریافت کرده‌است. این غشاء قرار است برای استفاده در مقیاس پایلوت و به منظور کاهش مصرف انرژی در نمک‌زدایی از آب دریا استفاده شود.
قیمت نانولوله‌های کربنی طی یک دهه گذشته، ۱۰۰ برابر کاهش و کیفیت آن افزایش یافته است. این موضوع روی توسعه فناوری‌های مبتنی بر نانولوله‌کربنی تأثیرگذار بوده‌است. از سوی دیگر، شرکت‌های نوپا سرمایه بیشتری برای توسعه این نوع فناوری دریافت کرده‌اند که این موضوع نیز روی روند به رشد آن‌ها تأثیر بسیاری می‌گذارد.
تولید سوخت با استفاده از غشای حاوی نانولوله‌کربنی نمونه‌ای از کارخانه مولکولی است که ریچارد فایمن پیش‌بینی کرده بود.