دستگاهی که روزانه ۱۰۰۰ لیتر آب آشامیدنی از هوا می‌گیرد!

یک استارت‌آپ کانادایی به نام آون نانوتک (Awn Nanotech) با استفاده از نانولوله کربنی موفق به ساخت ابزاری شده که قادر است بخار آب را از هوا جذب کرده و آب آشامیدنی تولید کند. این دستگاه روزی ۱۰۰۰ لیتر آب تولید می‌کند و قیمت آن ۱۰۰۰ دلار است.

یک شرکت نوپای کانادایی موفق به ارائه روشی برای جذب آب از هوای بسیار خشک شده است. تولید آب قابل شرب از بخار هوا یکی از موضوعات بسیار مهم در سراسر جهان است.
شرکت آون نانوتک (Awn Nanotech) در مونترال، به دنبال تولید آب آشامیدنی است. ریچارد بودرولت از محققان کانادایی علاوه بر تخصص خود در رشته فیزیک، یک کارآفرین نیز محسوب می‌شود. او می‌گوید زمانی که خبر بحران آب در کالیفرنیا و آفریقای جنوبی را شنید، به سرمایه‌گذاری برای تأسیس این شرکت جدید علاقه‌مند شده‌است. در حالی که بسیاری به دنبال نمک‌زدایی ازآب دریا هستند، بودرولت به دنبال جذب آب از آسمان است.
او به دنبال راهکاری بود که بتواند با روشی ارزان و ساده آب را از اتمسفر جذب کند. برای این کار همکاری مشترکی با محققان دانشگاهی آغاز کرد. در این مسیر از نانولوله‌های کربنی که گروه‌های آبدوست و آبگریز را یکجا دارا بودند، استفاده کرد.
ذرات آب با برخورد به این شبکه، تبدیل به قطره آب شده و به دام می‌افتند. به دلیل کشش سطحی، آب روی این ساختار متراکم شده و درون مخزن ذخیره جمع می‌شود. از آنجایی که این روش نیاز به منبع انرژی ندارد، می‌توان با استفاده از این محصول آب را به سادگی و با کمترین هزینه جمع‌آوری کرد. البته در این ساختار از یک فن نیز استفاده شده که ابعادی در حد فن کامپیوتر دارد. انرژی این فن نیز از طریق تابش نور خورشید تأمین می‌شود.

carbon-nanorods.jpg
البته تلاش‌های متعددی در سراسر جهان برای انجام این کار شده است. یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه برکلی و مؤسسه فناوری ماساچوست، موفق به جذب مه شده‌اند. آن‌ها برای این کار از چارچوب‌های آلی فلزی استفاده کرده‌اند.
البته این فناوری جدید شرکت آون به سادگی قابلیت تولید انبوه را دارد، به‌طوری‌که نمونه اولیه این ابزار قادر است هزار لیتر آب را در روز جمع‌آوری کند. این سامانه جدیدی به قیمت ۱۰۰۰ دلار فروخته می‌شود.