ساخت تایر خودروی مسابقه‌ای که گرما را پخش می‌کند

شرکت سوروون تکنولوژی (Surwon Technology) با استفاده از گرافن موفق به ساخت تایری شده که هم برای هوای بارانی مناسب است و هم در هوای خشک، گرمای ایجاد شده روی تایر را پخش می‌کند. این تایر در حال انجام آزمون‌های میدانی توسط یکی از تولیدکنندگان مشهور تایر در جهان است.

شرکت سوروون تکنولوژی (Surwon Technology) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی مواد پیشرفته است. این شرکت در حال حاضر روی تایر جدیدی کار می‌کند که برای استفاده در هوای بارانی مناسب بوده و عملکرد قابل توجهی نیز دارد.
شرکت سوروون برای تولید نمونه‌ی اولیه این تایر از گرافن استفاده کرده‌است. فناوری که سوروون در تولید فیلترهای نمک‌زدایی از آب استفاده کرده، در این تایرها نیز استفاده شده‌است. پیش از این سوروون فیلترهایی با استفاده از گرافن تولید کرده بود که قابلیت نمک‌زدایی از حجم بالایی از آب را دارند. آب با جریان بالا از میان غشاء لایه نازک عبور می‌کند و نمک‌زدایی اتفاق می‌افتد.
در مسابقات اتومبیلرانی، هنگامی که باران می‌بارد و زمین خیس است، تایرهای ویژه‌ای استفاده می‌شود تا اتومبیل پایداری خود را در حین حرکت حفظ کند. در حالت عادی معمولاً از تایرهایی با سطح صاف استفاده می‌شود، اما هنگام بارندگی استفاده از این تایرهای مشکل‌ساز می‌شود. بنابراین در زمان بارندگی از تایرهای تر استفاده می‌شود تا هنگام حرکت روی جاده خیس، روی زمین پایدار بماند. زمانی که بارندگی متوقف شود، این تایرها به سرعت گرم می‌شوند؛ بنابراین باید به سرعت تایرهای صاف معمولی را به کار برد.

یکی از مدیران این شرکت می‌گوید: «نمونه اولیه تایر هوای مرطوب می‌تواند مقدار زیادی آب را از سر راه بردارد. این نوع تایر علاوه بر کنار زدن آب، گرمایی که در تایرهای رایج به‌وجود می‌آید را نیز پخش می‌کنند. در واقع با خشک شدن زمین، تایرهای گرافنی گرمای ببه‌وجود آمده را پخش کرده و نیاز به تغییر تایر نیست. این کار زمان هدر رفته برای تغییر تایر را کاهش می‌دهد و برای رسیدن به خط پایان، نسبت به رقبا زمان کمتری مورد نیاز است.»
این تایرهای شرکت سوروون با همکاری یکی از شرکت‌های تولیدکننده تایر خودرو که نامش فاش نشده در حال آزمایش است، شرکتی که قصد دارد برای مسابقات فرمول ۱ محصولاتی ارائه کند.