ایران، میزبان نخستین المپیاد بین‌المللی فناوری‌نانو

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ایران میزبان اولین المپیاد جهانی فناوری‌نانو است، المپیادی که ۸ کشور آسیایی و اروپا برای رقابتی تنگا‌تنگ در آن، اعلام آمادگی کرده‌اند. این المپیاد به مدت شش روز در پارک فناوری پردیس برگزار خواهد شد. نمایندگانی از کشورهای تایوان، مالزی، روسیه، کره جنوبی، ایران، انگلستان، ایتالیا و آلمان در این المپیاد شرکت دارند.

المپیادهای علمی، یکی از رقابت‌های جذاب در سطح بین‌المللی هستند که نخبگان جوان کشورها را در رقابتی نفسگیر به چالش می‌کشند. ۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ایران میزبان اولین المپیاد جهانی فناوری‌نانو است، المپیادی که ۸ کشور آسیایی و اروپا برای رقابتی تنگا‌تنگ در آن، اعلام آمادگی کرده‌اند. در مدت یک هفته، نمایندگانی از کشورهای تایوان، مالزی، روسیه، کره جنوبی، ایران و سه تیم از اتحادیه اروپا در این المپیاد به رقابت خواهند پرداخت.

جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه دائمی المپیاد فناوری‌نانو بوده که میزبانی اولین دوره این رقابت‌ها را نیز به عهده گرفته و بر المپیادهای آتی این حوزه نیز نظارت خواهد داشت. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا در برگزاری این المپیاد مشارکت داشته و نمایندگانی از این قاره برای شرکت در این رقابت‌ها معرفی شده‌اند که این نمایندگان از کشورهای انگلستان، ایتالیا و آلمان هستند.

نخستین المپیاد جهانی فناوری‌نانو، ماحصل سه سال تعاملات بین المللی و جلسات حضوری و غیرحضوری میان کشورهای مختلف بود تا ساز و کار این رقابت‌ها تعریف و تبیین شود.

۲۱ فروردین، پارک فناوری پردیس میزبان شرکت‌کنندگان این رقابت‌ها خواهد بود تا اولین ماراتن علمی بین المللی میان نخبگان حوزه فناوری‌نانو در سطح دانشجویی آغاز شود. شرکت‌کنندگان در حوزه‌های مربوط به رفع چالش‌های جهانی با استفاده از فناوری‌نانو و مهارت‌های نوآوری و تجاری‌سازی وارد رقابت می‌شوند.

در این رقابت‌ها که در دو مرحله برگزار می‌شود، تیم‌هایی که توسط موسسه‌های معتبر به کمیته المپیاد معرفی شده‌اند به صورت تیمی با هم رقابت خواهند کرد. در نهایت، تیمی که بالاترین امتیاز را در طول رقابت به‌دست آورده باشد، جایزه ۳۰۰۰ یورویی را دریافت می‌کند. انتخاب تیم برتر بر اساس نظر کمیته داوری انجام می‌شود.