اولین «المپیاد بین‌المللی فناوری‌نانو» آغاز به کار کرد

المپیاد جهانی فناوری‌نانو با میزبانی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. این رقابت از ۲۱ تا ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ در پارک فناوری پردیس با حضور نمایندگانی از ۸ کشور آسیایی و اروپایی برگزار می‌شود. سه تیم از اتحادیه اروپا و شش تیم از آسیا در این رقابت حضور دارند. کشورهای تایوان، مالزی، روسیه و کره جنوبی، هر کدام یک تیم، اتحادیه اروپا سه تیم و جمهوری اسلامی ایران دو تیم در این رقابت‌ دارند.

اولین المپیاد جهانی فناوری‌نانو با حضور ۸ تیم از کشورهای آسیایی و اروپایی از امروز سه شنبه، ۲۱ فروردین ۹۷ در پارک فناوری‌پردیس اغاز شد. این رقابت‌ها به صورت گروهی و در مدت شش روز به‌صورت عملی و نظری برگزار می‌شود. کشورهای تایوان، مالزی، روسیه و کره جنوبی، هر کدام یک تیم، اتحادیه اروپا سه تیم و جمهوری اسلامی ایران دو تیم در این رقابت‌ها دارند.

این المپیاد برای شش روز، برنامه‌های متنوعی در نوبت صبح و عصر خواهد داشت. کارگاه‌های آموزشی، چالش‌های تیمی و ارائه‌ طرح‌های نوآورانه در بخش کسب و کار از جمله این برنامه‌ها خواهد بود. در روز نخست، در نوبت صبح، برنامه افتتاحیه با سخنرانی تنی چند از مدعوین انجام شد. دکتر سعید سرکار دبیر ستاد نانو، دکتر علی بیت‌اللهی مدیر کمیته راهبری المپیاد، اندره هاسه از اتحادیه اروپا (Prof. Haase)، گوتلب از اتحادیه اروپا (Dr. Gutleb)، گودیلین از دانشگاه ایالتی مسکو (Prof. Goodilin)، پروفسور شین از کره‌جنوبی و پروفسور هو وو از تایوان به عنوان مهیمان و سخنران حضور داشتند.

در ابتدای برنامه افتتاحیه، دکتر سرکار با اشاره به این که این المپیاد ماحصل دو سال برنامه‌ریزی و جلسات مستمر با کشورهای مختلف بود، از نحوه انتخاب تیم‌ها و موضوعات مورد بحث در این المپیاد ابزار رضایت کرد و روش انتخاب آن را هوشمندانه خواند.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

وی در ادامه افزود: «فناوری‌نانو همه جنبه‌های زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده وبخش‌هایی نظیر کشاورزی، سلامت و بهداشت از مواهب این فناوری بهره‌مند شده‌اند. در این المپیاد آب و محیط‌زیست به عنوان موضوعات اصلی انتخاب شده‌اند که با توجه به بحث آلودگی  و نگرانی‌های موجود، می‌توان از پتانسیل‌های فناوری‌نانو برای رفع این مشکلات استفاده کرد. تهیه آب سالم و قابل شرب در حال حاضر یک نیاز جهانی است. فاضلاب‌های خانگی در خاورمیانه مشکلات زیادی برای کشورها ایجاد کرده است که با فناوری‌نانو می‌توان رهیافت‌های مناسب برای این مشکلات به‌دست آورد.»

اندره هاسه که به نمایندگی از اتحادیه اروپا در افتتاحیه این المپیاد شرکت داشت، ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع میهمانان این المپیاد، از سطح بالای رقابت‌ها و شرایط مطلوب برگزاری تقدیر کرد.

پروفسور شین از کره‌جنوبی با اشاره به قدمت نه چندان طولانی فناوری‌نانو، به پتانسیل‌های این فناوری و کاربردهای آن که تجاری‌سازی شده اشاره کرد. ایشان در ادامه از زحمات کمیته برگزار کننده این المپیاد به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، تشکر کرد و اظهار داشت که این المپیاد نسبت به المپیادهایی که در حوزه‌های دیگر برگزار شده سطح بالاتر دارد. شین ضمن اشاره به جوان بودن فناوری‌نانو ابراز امیدواری کرد که جوانان بتوانند در این حوزه نقش‌آفرینی کنند.

پروفسور اسمارول از مالزی نیز ضمن ابزار خرسندی از حضور این المپیاد، برای ستاد توسعه فناوری‌نانو ایران که مسئولیت اجرای این المپیاد را برعهده دارد، آرزوی موفقیت کرد.

پروفسور گودیلین از روسیه که پیش از این نیز تجربه حضور در ایران را داشته، گفت: « دفعات قبل که به ایران سفر کردم متوجه بزرگی و عظمت ایران نشدم. ضمن تشکر از کمیته اجرایی، ANF و ستاد توسعه فناوری‌نانو ایران، آرزوی موفقیت برای شرکت‌کنندگان را دارم. امیدوارم این رقابت‌ها به طی بهتر مسیر درخشانی که در پیش است، کمک کند.»

پرفسور هو از تایوان نیز نقش و اهمیت آب و آلودگی‌های انسانی را در تایوان بسیار مهم قلمداد کرد و ایجاد تعادل و ارتباط میان آب و محیط‌زیست  را ضروری شمارد. هو در مراسم افتتاحیه المپیاد گفت: «لازم است نسل جدید را مجهز به این فناوری کرده تا بتوانیم مشکلات آتی بشر را با کمک آن حل کنیم.»

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

دکتر علی‌بیت الهی نیز ضمن اشاره به اهمیت موضوع آب و چالش‌های مرتبط به آن، روی قابلیت‌های فناوری‌نانو برای حل این مشکلات جهانی تاکید کرد و از محققان جوان حاضر در این المپیاد خواست تا با توجه به ابعاد فنی، مدیریتی، ایمنی و مالکیت فکری، در مسیر تجاری‌سازی ایده‌ها تلاش کنند.

یکی از جنبه‌های ویژه‌ی این المپیاد آن است که شرکت‌کنندگان با موضوعات اولویت‌دار جهانی نظیر آب و محیط زیست آشنا شده و درطول این رقابت‌ها تلاش خواهند کرد تا با استفاده از فناوری‌نانو، راهکارهایی برای حل چالش‌های آب و محیط‌‌ زیست ارائه کنند. در طول این المپیاد کارگاه‌های آموزشی نیز برای کمک به ایده‌پردازی شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود که این کارگاه‌ها به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا راهکارهای نوآورانه برای حل مسائل مطرح شده، ارائه کنند.

یکی از جنبه‌های متمایز نخستین المپیاد بین‌المللی فناوری‌نانو با المپیادهای مرسوم، استفاده از رویکرد کسب و کار برای حل مسائل است. در واقع راهکارهای ارائه شده برای مسائل مطرح شده جنبه تجاری‌سازی پررنگی داشته و قابلیت تبدیل شدن به فناوری را داراست.

در نوبت عصر نیز کارگاه آموزشی با موضوع ایمنی، استانداردسازی، و جنبه‌های قانونی برگزار خواهد شد. در ضمن شرکت‌کنندگان از پارک فناوری پردیس و شرکت‌های مستقر در آن بازدید خواهند کرد.