همکاری مشترک ایران و سنگال در حوزه فنا‌وری‌ نانو

در سفر محمد جواد ظریف و هیأت اعزامی ایران به سنگال ، فرصت‌های همکاری مشترک در بخش توسعه زیرساختی و آموزش در حوزه فناوری‌ نانو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مقرر شد تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترکی برای بهره‌گیری از تجربه ایران در توسعه آزمایشگاه‌های فناوری‌ نانو و آموزش نیروی جوان این کشور توسط اساتید ایرانی به امضاء برسد.

یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به همراه برخی مدیران حوزه فناوری‌ نانو و شرکت‌های ایرانی به سنگال سفر کرد. در حاشیه این سفر، نشستی میان هیأت اعزامی از ایران و دولت سنگال در حوزه‌های مختلف به ویژه فناوری‌ نانو برگزار شد.بیرنگ، قائم مقام امور بین الملل و رئیس مرکز تعاملات بین المللی علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود ندیمی هرندی، استاد اعزامی از ایران، رضا اسدی فرد، نماینده ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، عبدالکریم سنایی، استاد ایرانی دپارتمان زبان فارسی دانشگاه داکار و مریم جاین، دانشجوی سنگالی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان نیز در این دیدار حضور داشتند.

بیرنگ دستاوردهای فناورانه ایران را به ویژه در بخش اقتصاد دانش بنیان و توسعه پارک‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، تشریح کرد. وی از وزیر علوم سنگال برای بازدید و آشنایی بیشتر با توانمندی‌های ایران در بخش تجهیزات و فناوری‌ نانو دعوت کرد.

رضا اسدی‌فرد، مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، با تبیین چشم‌اندازه‌های توسعه این فناوری‌ در ایران، به تشریح فرصت‌های همکاری مشترک میان ایران و سنگال پرداخت. وی در نشستی که با مسئولان دولتی سنگال برگزار شد، آمادگی ایران را برای به اشتراک‌گذاری تجربه‌های خود در توسعه فناوری‌ نانو با کشور سنگال اعلام کرد. یکی از فرصت‌های مهم در این میان، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه در حوزه فناوری‌ نانو، ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی در بخش فناوری‌ نانو و همچنین پیاده‌سازی پروژه‌هایی است که به متخصصان سنگالی کمک می‌کند تا فناوری‌ نانو را در بخش کشاورزی و تصفیه آب مورد استفاده قرار دهند.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

وزیر علوم سنگال، ضمن خوشامدگویی به هیأت ایرانی، به نیروی کار جوان در این کشور اشاره کرد و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جمعیت جوان تحصیل‌کرده سنگال را یکی از اولویت‌های این کشور دانست. وی به «شهر دانش» که در این کشور در حال ساخت است، اشاره کرد که مجموعه‌ای حاوی فناوری‌های مختلف است.

در بخش دیگر این نشست، وزیر علوم سنگال روی نقش مهم این کشور در توسعه فناوری در منطقه آفریقا تأکید کرد. وی افزود، ایجاد دانشگاه‌های مجازی در سراسر سنگال فرصت‌های تازه‌ای برای آموزش جوانان این کشور ایجاد می‌کند. دولت سنگال در حال ساخت ۱۰۰ آزمایشگاه در سراسر این کشور است.

وزیر علوم سنگال از کمک ایران برای توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی این کشور استقبال کرد و استفاده از اساتید ایرانی برای آموزش در حوزه فناوری‌ نانو را فرصتی مناسب برای این کشور دانست. در این نشست درباره آموزش‌های از راه‌دور و همچنین حضور اساتید ایرانی در سنگال، بحث‌هایی مطرح شد.