تولید تجاری نسل جدید حافظه‌های مبتنی بر نانولوله‌کربنی

شرکت نانترو که روی ساخت حافظه‌های مبتنی بر نانولوله‌کربنی کار می‌کند، نسل جدیدی از این حافظه‌ها را تولید کرده است.

نانترو (Nantero) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری‌ نانو است که روی توسعه نسل جدیدی از حافظه‌های مبتنی بر نانولوله‌کربنی کار می‌کند. این شرکت اخیراً اقدام به توسعه محصولات خود کرده است، به‌طوری که سرعت حافظه‌های خود را افزایش داده و هزینه‌ی ساخت را کاهش داده است. محصولات در دست توسعه این شرکت به قرار ذیل هستند:
• حافظه چند گیگابایتی DDR4 که سرعت بالایی داشته و سرعت آن قابل مقایسه با DRAMها است، در حالی که قیمت پایین‌تری نسبت به آن‌ها دارد.
• تراشه‌ای که به عنوان کش (cache) برای حافظه‌های SSD یا HDD استفاده می‌شود. این تراشه‌ که نیاز به باتری را مرتفع می‌سازد، ابعاد کش را کاهش و سرعت را افزایش داده‌است.    • طیف وسیعی از حافظه‌ها که ابعاد کوچکی در حد ۵ نانومتر دارند و با سرعتی مشابه حافظه‌های DRAM کار می‌کنند. این نوع حافظه‌ها امکان کار در دمای بسیار بالا را داشته و برای استفاده در بخش خودروسازی و اینترنت اشیاء ایده‌آل هستند.
شرکت نانترو برای توسعه محصولات خود با شرکای مختلفی همکاری دارد. این شرکت سرمایه‌گذاری‌های مختلفی را از سوی ۸ سرمایه‌گذار راهبردی دریافت کرده است. ۵ سرمایه‌گذار از میان این ۸ شرکت، ۲۹٫۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در نانترو انجام داده‌اند.
شرکت‌هایی که در نانترو سرمایه‌گذاری راهبردی انجام داده‌اند عبارتند از:
Dell Technologies Capital: یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت دل و از جمله ۵ خریدار بزرگ محصولات نیمه‌هادی در جهان است.
Cisco Investments: این شرکت بازوی سرمایه‌گذاری شرکت Cisco است.
Kingston Technology corporations: بزرگترین تولیدکننده مستقل محصولات حافظه در جهان
CFT Capital: یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی نیمه‌هادی در چین است که از طرف بنیاد ملی IC چین حمایت می‌شود.
جرج شمرگل، مدیرعامل شرکت نانترو، می‌گوید: «این که سرمایه‌گذاران بزرگی نظیر دل و سیسکو حمایت مالی ما را به عهده دارند، موجب شده تا بتوانیم نسل جدیدی از حافظه‌های NRAM را تولید کنیم. هیچ حافظه دیگری ویژگی‌های این نانوحافظه‌ها را ندارد. ما خوشحالیم که این فناوری از سوی سرمایه‌گذاران به عنوان فناوری رقابت‌پذیر شناخته شده است.»
نانترو در حال استفاده از نانولوله‌های کربنی برای ساخت محصولات نیمه‌هادی است و بیشترین تمرکز این شرکت روی حافظه‌های NRAM است.