قراردادی برای استفاده از فناوری‌ نانو برای بهبود کارایی یخچال

بزرگترین تولیدکننده لوازم منزل در چین، قرارداد همکاری مشترک با شرکت دایس آنالیتیک امضا کرده تا نانومحصول این شرکت را برای تولید یخچال فریز مورد استفاده قرار دهد. با این فناوری، مواد غذایی در یخچال ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

دایس‌آنالیتیک (Dais Analytic) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی آب است. این شرکت اخیراً اعلام کرد که قرارداد چند ساله با گروه هایر (Haier) چین امضا کرده‌است. هایر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان وسایل منزل در چین است که ۱۰ درصد بازار جهانی را به خود اختصاص داده‌است.
بر اساس این قرارداد همکاری، شرکت هایر قصد دارد از یکی از نانومحصولات دایس در خط تولید یخچال‌فریز خود استفاده کند. گروه هایر در حال حاضر استفاده از فناوری ویژه‌ی دایس را در ۱۴ میلیون یخچال فریز آغاز کرده‌است. براساس این همکاری مشترک، قرار است این فناوری جدید به کاهش فساد غذا در یخچال کمک کند.
این قرارداد چند ساله میان هایر و دایس نقطه اوج ۱۸ ماه همکاری مشترک میان این دو شرکت است. شرکت دایس انتظار دارد تا براساس این قرارداد، در سال ۲۰۱۸، یک و نیم میلیون دلار درآمد به‌دست آورد.
براساس یورومونیتور، گروه هایر بزرگترین تولیدکننده‌ی لوازم منزل و ادوات الکترونیک مصرفی در سال ۲۰۱۷ بوده‌است. این هشتمین بار از سال ۲۰۰۹ تا کنون است که هایر به این عنوان دست پیدا می‌کند. اطلاعات منتشر شده توسط یورومونیتور نشان می‌دهد که هایر در سال ۲۰۱۶ بزرگترین تولیدکننده لوازم الکترونیکی منزل بوده و ۱۰٫۳ درصد از بازار جهان را به خود اختصاص داده‌است. این شرکت هر ساله ۲۰ درصد به درآمد خود اضافه می‌کند، به‌طوری که در سال ۲۰۱۷ به رقم ۳۷٫۲ میلیارد دلار رسیده‌است.
در سال ۲۰۱۶، گروه هایر بخش لوازم منزل شرکت جنرال الکتریک را به قیمت ۵٫۴ میلیارد دلار خریداری کرد. شرکت دایس در حوزه‌ی فناوری‌ نانو فعالیت دارد. این شرکت مواد غشائی با استفاده از فناوری‌ نانو تولید می‌کند.
از جمله نانومحصولات دایس می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
Aqualyte™ از خانواده نانوساختارهاست که در حوزه آب، انرژی و هوا استفاده می‌شود. NanoClear™، فناوری تصفیه آب‌های آلوده است که با استفاده از آن امکان تصفیه آب دریا و پساب‌های صنعتی وجود دارد. این ابزار می‌تواند به‌صورت قابل حمل مورد استفاده قرار گرفته و قدرت تصفیه آن بسیار بالا است. NanoAir™ محصولی برای خنک کردن است که درآن از مواد فلورکربن استفاده نشده‌است. این ابزار می‌تواند جایگزین سیستم‌های فعلی شده و کارایی آن‌ها را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. NanoCAP™ ابزار ذخیره‌سازی انرژی است که به‌صورت غیرشیمیایی انرژی را ذخیره‌سازی می‌کند.