نانوحامل ضد سرطان در مسیر تجاری‌سازی

محققان مرکز رجینال بیوتکنولوژی (RCB) با همکاری شرکت بیوتک کنسرسیون ایندیا (BCIL) درصدد تجاری‌سازی فناوری رهاسازی دارو هستند. آن‌ها نانوحاملی تولید کردند که می‌تواند با کارایی بالا ترکیبات دارویی را به‌ سلول‌های هدف برساند.

محققان مرکز رجینال بیوتکنولوژی (RCB) در فریدآباد هند، با استفاده از فناوری‌ نانو موفق به ارئه‌ی سامانه جدیدی برای رهاسازی مواد درمانی شدند. این روش می‌تواند فرصت‌های درمانی جدیدی ایجاد کند و به میلیون‌ها نفر بیمار سرطانی کمک کند. نتایج بررسی‌های اولیه در مقیاس آزمایشگاهی مثبت بوده و این تیم در حال آماده شدن برای انتقال این فناوری به صنعت و تجاری‌سازی آن است.
آویناش باجاج، استادیار RCB، می‌گوید: «ما یک حامل برای رهاسازی داروی ضدسرطان تولید کرده‌ایم که می‌تواند به صورت کپسول در آمده یا به شکل نانوذره درآید. برخلاف سامانه‌های رهاساز دارو که در حال حاضر وجود دارند، فعالیت زیستی این فناوری ۴ برابر بیشتر است. این بدان معناست که غلظت دارو در تومور ۳ برابر افزایش می‌یابد. بنابراین با استفاده از این فناوری می‌توان میزان دوز دارو را کاهش داد و اثرات منفی و سمی آن را در سیستم گردش خون به حداقل رساند.»
این فناوری در حال حاضر در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفته است. شرکت بیوتک کنسرسیون ایندیا (BCIL) که توسط وزارت زیست‌فناوری هند تأسیس شده، به دنبال تسهیل و تسریع تجاری‌سازی این فناوری است. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی نسبت به این فناوری علاقه‌مند شده‌اند و گفتگو برای انتقال این فناوری آغاز شده‌است.
در این فناوری از نانوذرات لیپیدی استفاده شده‌است که به‌صورت ابرمولکول در آمده و ساختارهای مختلفی را شکل می‌دهند. این نانوذرات بسته به نوع دارو می‌توانند ساختار خاصی را داشته باشند. ابداع‌کنندگان این فناوری برای حل مشکل سمیت، زمان ماندگاری و چالش‌های رهاسازی از فرمولاسیون لیپیدی استفاده کردند. با این کار تنها با یک دوز تزریق می‌توان در کمتر از یک ساعت دارو را به محل مورد نظر رساند.
براساس نظر مخترعان این فناوری، این سامانه را نه تنها برای سرطان، بلکه برای بیماری‌های عفونی و قارچی نیز استفاده کرد. RCB بخشی از خوشه‌ی علم زیست‌فناوری است که با چند مؤسسه دیگر که در این خوشه حاضر هستند، همکاری مشترک دارد.