هیدروژلی که برای نمک‌زدایی آب استفاده می‌شود

پژوهشگران هیدروژلی ساختند که قادر است با جذب نور خورشید، آب را تبخیر و نمک‌زدایی کند. در این پروژه از ترکیب ژل، پلیمر و نانوساختارها استفاده شده‌است.

محققان روشی ارزان برای تولید آب آشامیدنی با کیفیت بالا ارائه کردند که در آن از هیدروژل استفاده شده‌است. هدف این گروه تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس ارائه‌ی روشی است که بتوان از آن در نواحی که دسترسی محدودی به آب است، تنها با کمک گرفتن از تابش خورشید، آب آشامیدنی تولید کرد. از این فناوری می‌توان در شرایط بحرانی، برای تولید آب استفاده کرد.

در این فناوری از ترکیب ژل و پلیمر برای تولید ماده هیبریدی استفاده شده‌است؛ ماده‌ای که آبدوست بوده و از خواص نیمه‌هادی برخوردار است. هدف اولیه از تولید این هیدروژل، زدایش نمک از آب است، با این حال این فناوری می‌تواند آلودگی‌های دیگر را نیز از آب جدا کند.

هیدروژل‌ها شبکه‌ای از زنجیره‌های پلیمری هستند که دارای قابلیت جذب آب است. هیدروژل‌ها علاوه بر تصفیه آب در مهندسی بافت نیز قابل استفاده بوده و در کشاورزی نیز به عنوان حامل ترکیبات آفت‌کش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این گروه تحقیقاتی هیدروژل جدیدی ساختند که با استفاده از نور خورشید، انرژی نیز تولید می‌کند. این انرژی برای تبخیر آب و نمک‌زدایی از آن استفاده می‌شود. انرژی خورشیدی منبع پایدار تولید گرما بوده که می‌تواند برای نمک‌زدایی از آب به کار رود.

برای تولید این ژل، محققان از فناوری‌ نانو استفاده کردند. این ژل‌های نانوساختار مصرف انرژی کمتری نسبت به ژل‌های رایج دارند، بنابراین، این فرآیند می‌تواند تنها با نور خورشید انجام شود. این ژل جدید قادر به تبخیر مقدار زیادی آب است که بخار تولید شده به محل دیگری منتقل شده تا متراکم شود.

برای آزمودن این فناوری، محققان از آب حاوی مقدار زیادی نمک استفاده کردند و نشان دادند ۲۵ لیتر در مترمربع آب با این فناوری قابل تولید است که عملکرد مناسبی برای یک سیستم کوچک به‌ حساب می‌آید. محققان قصد دارند تا این فناوری را به مقیاس‌های بالاتر ارتقا دهند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Highly efficient solar vapour generation via hierarchically nanostructured gels در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده‌است.