ترکیب سلول‌های T با نانومیله‌ی طلا برای درمان سرطان

محققان با مهندسی سلول‌های T سیستم ایمنی بدن و بهره‌گیری از نانومیله‌های طلا موفق به هدف‌گیری سلول‌های سرطانی توسط سیستم ایمنی بدن شدند. این روش برای زمانی که روش‌های رایج نظیر شیمی‌درمانی پاسخگو نیست، قابل استفاده است.

محققان مؤسسه فناوری جرجیا موفق به استفاده از سوئیچ حساس به گرما شدند که درون سلول‌های T قرار گرفته است. زمانی که گرما این سوئیچ را روشن می‌کند، سلول‌های T فعال می‌شوند. این روش روی موش‌های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفته است. توسعه این فناوری می‌تواند به عنوان ابزاری دقیق برای مقابله با سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

ایمنی‌درمانی روشی بسیار کارآمد برای درمان سرطان است که در آن سیستم ایمنی بر علیه سرطان یا دیگر بیماری‌ها فعال می‌شود. گاب وانگ از محققان این پروژه می‌گوید: «زمانی که شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نتیجه نمی‌دهند، درمان با سلول‌های T بسیار امیدبخش است. اما این روش هنوز در مراحل اولیه توسعه است.»

این فناوری از سه بخش مختلف تشکیل شده‌است. بخش اول سلول‌های T اصلاح شده بوده که نوعی سلول سفید است و سوئیچ ژنتیکی روی آن قرار داده شده‌است. وقتی سوئیچ روشن می‌شود، بیان نوعی پروتئین ۲۰۰ برابر افزایش می‌یابد. با این کار سلول‌های T برعلیه سلول سرطانی تحریک می‌شوند.

در این پروژه محققان روی موش‌هایی که تومور دارند آزمایش‌هایی انجام دادند. به این شکل که به موش‌ها، سلول‌های T با سوئیچ خاموش تزریق می‌شود و در تومور نیز نانومیله‌های طلا قرار داده شده‌است. لیزر پالسی به طول مادون قرمز نزدیک به این تومور تابیده می‌شود تا نانومیله‌ها آن را جذب و به گرما تبدیل کند. این گرما موجب افزایش دمای تومور شده و در نهایت سلول‌های T مهندسی شده فعال می‌شوند.

محققان این پروژه نشان دادند که این روش روی حیوانات زنده قابل استفاده است. وانگ می‌گوید:«در این آزمایش‌ها ما روی پیاده‌سازی این راهبرد برای درمان نوعی تومور مهاجم کار کردیم.»

نتایج این پژوهش در نشریه ACS Synthetic Biology به چاپ رسیده‌است. حمایت مالی این پروژه توسط مؤسسه ملی سلامت و بنیاد ملی علم انجام شده‌است.

در این مقاله محققان نشان دادند که می‌توان سلول‌های T بیمار را اصلاح کرد تا قادر به هدف‌گیری سلول‌های سرطانی باشد.