تصویربرداری زنده از نانوذرات با TEM

محققان روشی برای فیلمبرداری از فرآیندها با استفاده از TEM ارائه کردند. با این روش می‌توان به‌صورت زنده تغییرات اتفاق افتاده روی نانوذرات را مشاهده کرد.ن‌ها

با اختراع میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) امکان مشاهده‌ی اجسام بسیار کوچک و میکرواورگانیسم با جزئیات بالا فراهم شد. تا مدت‌ها، محدودیت گرفتن تصاویر ثابت مانع از مطالعه‌ی فرآیندها می‌شد. اخیراً محققان دانشگاه نورث‌وسترن با همکاری پژوهشگران دانشگاه فلوریدا روشی ابداع کردند که با استفاده از آن می‌توان از نانوذرات فیلم تهیه کرد. با این کار می‌توان چگونگی تغییرات گونه‌ها در فضا و زمان را مشاهده کرد. کشف تغییرات این نانوذرات می‌‌تواند برای توسعه‌ی سامانه‌های رهاسازی دارو، رنگ، روان‌ساز و پوشش مورد استفاده قرار گیرد.
ناتان گیانشی از محققان این پروژه می‌گوید: «ما نشان دادیم که TEM تنها برای تصویربرداری از اتفاقاتی که پیش از این رخ داده نیست و می‌توان از آن برای رصد واکنش نیز استفاده کرد. پیش از این ما فقط از یک لحظه خاص می‌توانستیم تصویر بگیریم، اما اکنون می‌توانیم از تغییر مواد به‌صورت زنده فیلم تهیه کنیم.»
این فناوری سه بخش دارد: خودآرایی تحریک شده با پلیمریزاسیون (PISA)، یک سیستم روباتیک که آزمایش‌ها را جلو می‌برد و دوربینی که به میکروسکوپ متصل شده تا از تغییرات فیلم تهیه کند.
PISA می‌تواند برای تولید مایسل‌ها استفاده شود. این گروه تحقیقاتی از یک سامانه روباتیک برای اسمبل کردن تمام مواد مورد نیاز برای تولید نانوذرات مورد نظر آن‌ها استفاده کردند. هنگام تابش الکترونی، واکنش منجر به تولید مایسل آغاز می‌شود. این گروه موفق شدند با استفاده از دوربین، بخشی از این فرآیند را تصویربرداری کنند. برای مشاهده کامل این فرآیند نیاز به بهبودهایی روی آن است که این گروه در سال‌های آتی روی آن کار خواهند کرد.
محققان این پروژه معتقداند که امکان رؤیت فرآیند به دانشمندان کمک خواهد کرد تا راحت‌تر آن‌ها را بهینه‌سازی کنند. آشپزی را تصور کنید که قادر به مشاهده فرآیند آشپزی نیست و تنها ترکیبات را با هم مخلوط می‌کند. اگر رنگ گوشت دیده نشود و آشپز نفهمد که آیا گوشت پخته یا نه، به سختی می‌تواند غذای خوبی تهیه کند. این ابزار نیز به دانشمندان کمک می‌کنند که کنترل بیشتری روی فرآیندها داشته باشند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه‌ی ACS Central Science به چاپ رسیده است.