دستگاه لایه‌نشانی برای افزایش دوام قطعات قابل کاشت در بدن

شرکت پیکوسان (Picosun) دستگاه لایه‌نشانی اتمی به بازار عرضه کرده که با استفاده از آن می‌توان سطح قطعات الکترونیکی را پوشش‌دهی کرد. با این کار ادوات قابل کاشت در بدن بیش از ده سال در بدن دوام دارند.

شرکت پیکوسان (Picosun) موفق به ارائه‌ی فناوری لایه‌نشانی اتمی برای استفاده در بخش زیستی شده‌است. این دستگاه می‌تواند لایه‌ای نازک روی سطح قطعات و ادوات قابل کاشت در بدن ایجاد کند تا از آن‌ها محافظت شود.

هدف از این لایه‌‌‌ی زیست‌سازگار، ایجاد سدی در برابر عوامل خارجی برای قطعات میکروالکترونیکی است، به‌طوری که بدون ایجاد تداخلی در عملکرد دستگاه، از آن محفاظت می‌شود.

نتایج نشان داده‌است که استفاده از این لایه‌ی محافظ موجب می‌شود تا قطعه الکترونیکی به مدت چند ماه در شرایط سخت آزمایشی دوام داشته باشد؛ این دوام در برابر شرایط سخت برابر با حداقل ده سال دوام درون بدن است. این در حالی است که قطعات الکترونیکی در بدن بعد از چند ساعت شروع به زوال می‌کنند.

پزشکی در حال بهره‌برداری از مزایای دیجیتال کردن و کوچک‌سازی قطعات الکترونیکی است. به جای استفاده از تجهیزات بزرگ و گرانقیمت و همچنین جراحی‌های طولانی مدت، می‌توان از ابزارهایی کوچک و قابل کاشت در بدن استفاده کرد که به‌صورت غیرتهاجمی شرایط بدن را به پزشک مخابره می‌کنند. آزمایشگاه روی تراشه ترکیبی از میکروسیالی و میکروالکترونیک است که با قیمت کم امکان آنالیز نمونه‌های بافت یا سیال را در بدن فراهم می‌کند.

حسگرهای قابل کاشت قادر به رصد قند خون و ضربان قلب هستند. برخی قطعات الکترونیکی قابل کاشت در بدن با ایجاد سیگنال‌های الکتریکی موجب تحریک ناحیه‌ای‌ از مغز می‌شوند. در مجموع استفاده از میکروالکترونیک می‌تواند برای تشخیص و درمان بیماری استفاده شود.

جانی کیویوجا از مدیران شرکت پیکوسان می‌گوید: «هدف ما استفاده از فناوری لایه‌نشانی اتمی در حوزه‌های مختلف است. این فناوری در حال حاضر برای ایجاد لایه‌ی محافظ روی سطح قطعات الکترونیکی مورد استفاده در پزشکی به کار می‌رود. این دستگاه جدید می‌تواند ایمنی بیمار را بهبود داده و موجب شود تا ادوات تشخیصی و درمانی ساده‌تر و ایمن‌تر به کار روند.»