کره‌ای‌ها نانوژنراتوری برای استفاده در اسباب‌بازی ساختند

پژوهشگرانی از کره‌جنوبی موفق به ساخت نانوژنراتور تریبوالکتریک شدند که قابل استفاده در اسباب‌بازی‌هاست. این فناوری که پتنت آن در حال ثبت شدن است، اسباب‌بازی‌ها را از باتری بی‌نیاز می‌کند.

بیش از ۶۰ گروه تحقیقاتی در حوزهی‌ فناوری‌ نانو در جهان در حال کار روی نانوژنراتورهای تریبوالکتریک (TENGs) هستند تا با استفاده از آنها بتوانند ارتعاشات مکانیکی را به الکتریسته تبدیل کنند. از این فناوری می‌توان در ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن، شبکه‌های حسگری، ادوات پزشکی قابل کاشت در بدن و دیگر سیستم‌ها استفاده نمود.

محققان کره‌ای راهبرد جدیدی برای استفاده از این فناوری ارائه کردند که می‌تواند منجر به تولید ادوات الکترونیکی شود که انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند و به باتری نیاز ندارند.

آرونکومکار چاندراسکار از دانشگاه ملی ججو می‌گوید: «این نانوژنراتور برای بچه‌ها بسیار ایمن و زیست‌سازگار است. این سامانه براساس مود تماس- جدایی کار می‌کند، به‌طوری که از القای الکترواستاتیک و اصطکاک برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کند. این دستگاه دوام بالایی دارد.»

filereader.php?p1=main_b6d767d2f8ed5d21a

چاندراسکار همچنین می‌گوید: «این پروژه فرصت‌های تازه‌ای برای تجاری‌سازی نانوژنراتورها در بازار ایجاد می‌کند تا در نهایت اسباب‌بازی‌هایی بی‌نیاز از باتری تولید شود.»

این گروه برای ثبت پتنت این فناوری اقدام کرده‌اند و همچنین به‌دنبال شرکت‌های علاقه‌مند به این فناوری هستند تا برای تجاری‌سازی وارد همکاری شوند. این گروه تحقیقاتی معتقداند که از این فناوری می‌توان در زیست‌‌حسگرهای یک‌بار مصرف و ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن استفاده کرد.

این گروه برای تولید اسباب‌بازی که دست می‌زند، فیلم پلیمری PDMS را به شکلی بریدند که روی الکترود آلومینیم قرار گیرد. این الکترود به عنوان ماده تریبوالکتریک منفی به کار گرفته شد. الکترود مشابه دیگری از جنس آلومینیم به عنوان حامل بار مثبت روی آن قرار داده شد. یک سیم مسی نازک نیز برای ایجاد اتصال به کار گرفته شد. با حرکت الکترودها به سوی هم، جریان الکتریکی تولید می‌شود.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان “Battery-free Electronic Smart Toys: A Step toward the Commercialization of Sustainable Triboelectric Nanogenerators” در نشریه ACS Sustainable Chemistry & Engineering منتشر شده است.