نانولوله‌های کربنی تک‌جداره برای تقویت ساختار فیلم‌های پلیمری

او‌سی‌اس‌آی‌ال (OCSiAl)نانولوله‌کربنی برای استفاده در صنعت بسته‌بندی ادوات الکترونیکی تولیدکرده است که با اضافه شدن به فیلم‌های پلیمری خواص آنتی‌استاتیک در آن‌ها ایجاد می‌کند.

او‌سی‌اس‌آی‌ال (OCSiAl) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری‌ نانو است که دفتر مرکزی آن در لوکزامبورگ است. این شرکت کنسانتره ویژه‌ای حاوی نانولوله‌کربنی تولید نموده که از آن در حوزه‌ی بسته‌بندی استفاده می‌شود. این فناوری که در چین معرفی شده، در حال حاضر برای استفاده در صنعت به بازار عرضه شده‌است.

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در حوزه‌ی الکترونیک در چین فعالیت دارند که محصولات آن‌ها نیاز به بسته‌بندی‌های ویژه‌ای دارد و تولیدکنندگان این محصولات به دنبال بسته‌بندی‌هایی هستند که محصولات آن‌ها را ایمن نگه داشته تا رسیدن به دست مصرف‌کننده حفاظت شوند. صنعت بسته‌بندی پلی‌اتیلن آنتی‌استاتیک در چین گام‌های مؤثری برای توسعه فناوری پیشرفته برداشته است، بدین منظور از فیلم‌های حاوی نانولوله‌های کربنی تک‌جداره استفاده کرده‌است.

این نانولوله‌های کربنی که به آن‌ها نانولوله‌های گرافنی گفته می‌شود، با مقادیر بسیار کم به ترکیب پلیمری اضاف می‌شوند؛ به‌طوری که افزودن ۰٫۰۰۸ درصد از این نانولوله‌ها می‌تواند هدایت الکتریکی سطحی فیلم را به ۱۰^۹ Ω/sq برساند.

افزودن این مقدار نانولوله‌کربنی به فیلم‌های پلیمری می‌تواند هدایت الکتریکی یکنواختی در آن‌ها ایجاد کند و در عین حال شفافیت فیلم نیز حفظ شود، به‌طوری که عبور ۹۰ درصد نور از فیلم اتفاق بیافتد. این فیلم‌ها در مقابل استرس مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند؛ در نتیجه دوام بسته‌بندی بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند. همچنین استفاده از نانولوله‌های گرافنی موجب می‌شود تا فرآیند استاندارد پاکیزه‌ای برای بسته‌بندی مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که در روش‌های رایج از پودر یا کربن سیاه برای این کار استفاده می‌شود.

نانولوله‌های کربنی از مزیت‌های مختلفی برای کار بسته‌بندی ادوات الکترونیک برخوردار هستند که این مزایا موجب جذابیت آن‌ها برای تولید کنندگان شده‌است.