تعیین اصالت سنگ‌های قیمتی و رنگی با نانوذرات

گوبلین جم‌لب (Gübelin Gem Lab) برای تعیین منشاء سنگ‌های قیمتی و رنگی نانوذرات را در آن‌ها قرار می‌دهد و اطلاعات مربوط به سنگ به‌صورت یک کد توسط این نانوذرات درون سنگ وارد می‌شود. خریداران می‌توانند با ارائه کد به این شرکت از اصالت سنگ مطمئن شوند.

شرکت جمفیلد (Gemfields) با همکاری گوبلین جم‌لب (Gübelin Gem Lab) قصد دارد نانوذرات را درون سنگ‌های قیمتی قرار دهد تا با این کار رهگیری این محصولات ساده‌تر شده و تعیین اصالت محصولات به سادگی انجام شود.

وجود چنین قابلیتی در سنگ‌های قیمتی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که مشتریان و مصرف‌کنندگان می توانند از روی آن نسبت به اصالت کالا آگاه شوند. با افزایش کالاهای تقلبی دربازار، اهمیت تشخیص  منشاء محصولات رو به فزونی است. این نانوذرات در سنگ‌های قیمتی نشان می‌دهند که منشاء جواهری که با این سنگ قیمتی ساخته شده کجا است. خریدار از منشاء ماده‌ی اولیه، تولیدکننده و فرآیند تولید مطلع خواهد شد.

در حال حاضر سنگ‌های رنگی و قیمتی از هیچ سامانه‌ای برای  ایجاد اطمینان از منشاء آن‌ها برخوردار نیستند. یکی از دلایل این موضوع، قدیمی و سنتی بودن این صنعت و وجود اسرار زیاد در چرخه‌ی تولید و عرضه است. ترکیب سنگ‌های مختلف، یک پدیده‌ی رایج در فرایند تولید سنگ‌های رنگی قیمتی است. جمفیلد قصد دارد تا شفافیت بیشتری در کار خود ایجاد کند.

انجمن‌های بزرگ نظیر انجمنی که فروش طلا، روغن پالم یا موز را کنترل می‌کند، سازوکاری برای تشخیص منشاء کالاها دارند اما این موضوع در مورد سنگ‌های قیمتی رنگی صادق نیست و در حال حاضر نمی توان گفت که یک سنگ قیمتی از طریق مجاری قانونی به دست مصرف‌کننده می‌رساند یا نه.

گوبلین جم‌لب برای حل این مشکل از یک کد مبتنی بر فناوری‌ نانو استفاده می‌کند که اطلاعات کلیدی درباره‌ی منشاء سنگ، تولیدکننده و تاریخ استخراج آن را به صورت کد در داخل سنگ قرار می‌دهد. سنگ‌های استخراج شده در محلولی حاوی نانوذرات قرار داده می‌شوند. این نانوذرات به درون سنگ نفوذ کرده و در آن باقی می مانند، به‌طوری که خارج کردن آن غیرممکن است.

این نانوذرات تأثیری روی کیفیت سنگ نمی‌گذارند و در فرآیند پردازش سنگ نیز دستخوش تغییر نمی‌شوند. مصرف‌کننده می‌تواند برای تعیین اصالت سنگ، کد آن را به آزمایشگاه گوبلین ارائه کند تا اطلاعات مورد نظر را درباره‌ی منشاء و تولیدکننده‌ی سنگ به‌دست آورد.