استفاده از تجربه‌ی دانشگاه برای توسعه‌ی لاستیک‌های حاوی گرافن

الاینس رابر (Alliance Rubber) قصد دارد تا با همکاری دانشگاه ساسکس روی توسعه‌ی لاستیک‌های حاوی گرافن کار کند.

لاینس رابر (Alliance Rubber) و دانشگاه ساسکس قرار است در یک همکاری از گرافن برای بهبود خواص لاستیک استفاده کنند. الاینس رابر سالانه میلیون‌ها پوند لاستیک تولید کرده و به صنایع مختلف عرضه می‌کند. در حال حاضر این شرکت قصد دارد تا از گرافن برای بهبود محصولات خود استفاده کند. جیسون ریسنر از مدیران بخش راهبرد کسب و کار شرکت الاینس رابر می‌گوید: «ما در ارائه نوآوری سابقه‌ای طولانی داریم و در حوزه‌ی لاستیک به عنوان یک شرکت نوآور شناخته می‌شویم.» 

آلن دالتون از دپارتمان فیزیک  دانشگاه ساسکس می‌گوید: «گرافن یک ماده‌ی ورقه‌ای است که هدایت الکتریکی آن از مس بیشتر است. این ماده مستحکم‌ترین ماده‌ی تولید شده تا کنون است.» تا پیش از کشف گرافن  کسی تصور نمی‌کرد که یک ماده‌ی دو بعدی تا این حد پایدار باشد. گرافن مانند یک ورق کاغذ بوده اما استحکام بالایی دارد. رینسر می‌گوید: «لاستیک ترکیب شده با گرافن چهار برابر مستحکم‌تر از لاستیک معمولی است.»

چندی پیش، دالتون و دو محقق دیگر دانشگاه ساسکس از شرکت الاینس بازدید کردند تا ببینند که چگونه این شرکت با استفاده از اولتراسونیک برای تولید گرافن از گرافیت استفاده می‌کند. این گروه تصمیم گرفتند روی  روش‌های دیگر توسعه‌ی محصولات گرافنی کار کنند. از این رو  قرارداد همکاری مشترکی میان شرکت الاینس و دانشگاه ساسکس منعقد شد.

اتم‌های گرافن در شبکه‌ی بلوری خود به شدت حساس بوده و هر نوع تغییری در آن‌ها منجر به عکسالعمل می‌شود. این ویژگی موجب می‌شود تا از گرافن بتوان برای ساخت حسگرهای ارزان قیمت استفاده کرد. از این حسگرها  می‌توان در سوپرمارکت‌ها برای تشخیص کیفیت کالا استفاده کرد، به‌طوری که با تغییر دمای محیط یا شرایط نامطلوب، رنگ آن تغییر می‌کند.

اولین بار گرافن با استفاده از نوار چسب تولید شد، اما این روش برای تولید انبوه مناسب نیست و این گروه قصد دارند تا روی روش‌های مناسب برای تولید انبوه گرافن کار کنند. همچین آن‌ها به دنبال کاربرد لاستیک حاوی گرافن در بخش کشاورزی و سلامت هستند.