استفاده از نانولوله‌کربنی برای شناسایی گرد و غبار توسط ناسا

ناسا از نانولوله‌های کربنی برای ساخت ابزاری استفاده کرده که قابلیت شناسایی و مشخصه‌یابی گرد و غبار موجود در فضا را داراست.

یک گروه تحقیقاتی از ناسا اقدام به استفاده از نانولوله‌های کربنی در تولید نوعی پوشش کرده است تا در نهایت از این فیلم در فضاپیماها استفاده نماید. جان هاگوپیان، مهندسی که به‌عنوان پیمانکار با مرکز پرواز فضایی گادارد ناسا همکاری دارد، روی این فناوری کار می‌کند.

این گروه تحقیقاتی، ابتدا نانولوله‌های کربنی را روی سطح ویفر سیلیکونی رشد دادند و در قدم بعد در دیواره‌ی داخلی نانولوله‌ها برجستگی‌هایی را ایجاد کردند. این برجستگی‌ها که ساختاری شبیه به نقطه دارند، به‌عنوان منبع تأمین انرژی برای پیمایشگر الکترون عمل می‌کند.

چنین ابزاری قابلیت استفاده برای آنالیز خواص خاک‌های موجود در هوا یا گرد و غبار موجود در فضا را دارد و می‌تواند برای شناسایی غبار روی سطح ماه به کار گرفته شود. برای ساخت این پیمایشگر از حمایت مالی PICASSO استفاده شده‌است، پیکاسو برنامه‌ای در ناسا است که هدف از آن توسعه‌ی روش‌های شناسایی و مشاهده‌ی سیارات است.

لیم از محققان این پروژه می‌گوید که این ابزار در مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی خود بوده و برای استفاده از آن نیاز به کار بیشتری است، اما در کل این ابزار از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است. نانولوله‌های کربنی به دلیل این که نشر دهنده‌ی الکترون هستند؛ بخش اصلی این دستگاه محسوب می‌شوند.