ثبت شرکتی برای تجاری‌سازی تولید نانولوله‌کربنی از CO2

شرکتی به نام اسکای‌نانو (SkyNano) توسط محققان دانشگاه وندربیت به‌ ثبت رسیده که هدف از آن تجاری‌سازی روش تولید نانولوله‌های کربنی از دی‌اکسیدکربن موجود در هوا است.

دانشمندان روشی ارزان برای تولید نانولوله‌های کربنی ارائه کردند و با ثبت شرکتی قصد تجاری‌سازی این فناوری را دارند. پژوهشگران دانشگاه وندربیت روشی ابداع کردند که با استفاده از آن می‌توان دی‌اکسید‌کربن را به نانولوله‌های کربنی تبدیل کرد. این روش قابلیت تجاری‌سازی و تولید انبوه را داراست.

کری پینت از محققان این پروژه می‌گوید: «یکی از جالب‌ترین چیزها در مورد این پروژه آن است که ما از الکتروشیمی برای شکست مولکول دی‌اکسیدکربن و تولید نانولوله‌کربنی استفاده کردیم. دی‌اکسید کربن به عناصر کربن و اکسیژن شکسته می‌شود و آن‌ها دوباره به هم متصل شده و این بار ساختاری لوله‌ای شکل ایجاد می‌کنند. نتایج این پروژه مسیر تازه‌ای برای تولید مواد با ارزش از دی‌اکسیدکربن باز می‌کند. چنین فناوری دنیا را تغییر می‌دهد.»

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که برای تولید نانولوله‌های کربنی با قطر کوچک نیاز به تجهیزات پیچیده و فرآیندهای سنتز کنترل شده است، اما در نهایت خواص فیزیکی بهبود یافته و ارزش اقتصادی این نانولوله‌ها نسبت به نانولوله‌هایی با قطر بزرگتر، بیشتر است.

برای تولید  کربنی، محققان از روشی منانولوله‌هایوسوم بهOstwald استفاده کردند. در این روش نانوذرات روی بستری رشد داده می‌شوند. این گروه نشان دادند که رابطه‌ای میان قطر نانولوله‌ها و ضخامت لایه فلز آن وجود دارد. البته برای بهینه‌سازی قطر نانولوله‌ها باید پارامترهای الکتروشیمیایی تنظیم شوند که این کار با چالش‌هایی همراه است.

نانولوله‌های کربنی کاربردهای متعددی در ساخت باتری و تایر خودرو دارند. البته تولید نانولوله‌های کربنی بسیار پرهزینه بوده و مانعی بر سر تجاری‌سازی و استفاده از آن در صنعت ایجاد می‌کند. در حال حاضر، ارزان‌ترین نانولوله‌های کربنی در بازار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار در هرکیلوگرم قیمت دارند.

آنا دوگلاس از محققان این پروژه می‌گوید: «تحقیقات ما مسیر تازه‌ای به سوی سنتز نانولوله‌های کربنی باز می‌کند؛ نانولوله‌هایی که کیفیت بالایی دارند و می‌توان آن‌ها را با هزینهی پایین از دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر تولید نمود.»

این گروه تحقیقاتی برای توسعه‌ی این فناوری، شرکتی به نام اسکای‌نانو (SkyNano) تأسیس کردند. این شرکت فرصت مناسبی برای ابداع‌کنندگان این روش ایجاد می‌کند تا فرآیند سنتز نانولوله‌های کربنی از دی‌اکسیدکربن موجود در هوا را تجاری‌سازی کنند.