نانوالگودهی لنز برای ساخت ابزار تشخیص بیماری چشم

پژوهشگران انگلیسی موفق به ارائه روشی برای نانوالگودهی سطح شدند. با این روش می‌توان سطح لنزهای مصنوعی چشم را الگودهی و از آن‌ها به عنوان ابزار تشخیص طبی استفاده کرد.

لنزهای چشمی معمولاً برای اصلاح مشکلات بینایی استفاده می‌شوند، اما می‌توان از آن‌ها به عنوان ابزار تشخیص هوشمند نیز استفاده کرد. اشک چشم حاوی موادی است که از آن‌ها می‌توان برای ردیابی بیماری‌های چشم استفاده کرد. اخیرا ابزارهای چشمی مختلفی توسط دانشمندان ساخته شده که با استفاده از آن‌ها می‌توان شرایط سلامت چشم را بررسی کرد.

محققان دانشگاه بیرمنگام مقاله‌ای با عنوان Direct Laser Writing of Nanophotonic Structures on Contact Lenses” در نشریه ACS Nano به چاپ رساندند که در آن از نوعی نانوساختار نوری برای تولید لنز تجاری استفاده شده‌است.

این روش به عامل‌دار کردن و نانوالگودهی لنزهای موجود در بازار نیز کمک می‌کند. حیدر بات از محققان این پروژه می‌گوید: «ترکیب‌کردن نانوساختارها با لنزهای تجاری به‌منظور کاهش هزینه‌ی تولید زیست‌حسگرها، کاری چالش‌برانگیز است. ما در این روش جدید هولوگرامی روی سطح لنزها، با استفاده از لیزر و در یک مرحله چاپ کردیم. این روش بسیار ساده بوده و نیاز به اتاق تمیز ندارد. در حال حاضر نانوساختارهای مختلفی با استفاده از هیدروژل ساخته می‌شو،د اما قرار دادن آن‌ها روی لنز کاری دشوار است. بیشتر روش‌های کنونی روی پلیمرها انجام شده و بسیار زمان‌بر و پرهزینه است.»

این گروه برای رفع این مشکل، روش تولید هولوگرام با لیزر را ارائه کردند. با این روش امکان نانوالگودهی مواد نرم به‌سادگی فراهم می‌شود. آن‌ها برای این کار از نوعی رنگ مشکی استفاده کردند تا برهمکنش میان لیزر با آن بهینه شود.

محققان نشان دادند که با استفاده از این روش می‌توان نانوساختارهای مختلفی را روی سطوح نرم و شکننده الگودهی کرد. نانوالگوهای ایجاد شده در برابر شرایط مختلف محیطی پایدار هستند. این الگوها را می‌توان با شکل‌های مختلف برای استفاده در بخش حسگری یا زیبایی ایجاد نمود.

پژوهشگران این پروژه در گام اول به دنبال ساخت لنزی هستند که با استفاده از این نانوالگوها بتواند مشکل خشکی چشم و بیماری آب مروارید را شناسایی کند.