خرید فناوری نانوذرات منعقدکننده خون از دانشگاه

شرکت هایما تراپیوتیکس لیسانس فناوری نانوذرات منعقد کننده‌ی خون را از دانشگاه کیس‌وسترن دریافت کرد. این نانوذرات عملکردی مشابه پلاکت‌های خون دارند.

شرکت هایما تراپیوتیکس (Haima Therapeutics) و دانشگاه کیس وسترن رزرو قراردادی امضاء کردند که به موجب آن، لیسانس فناوری توسعه یافته در دانشگاه کیس‌وسترن به شرکت هایما واگذار می‌شود. این فناوری برای ممانعت از خونریزی زخم‌ها در آسیب‌های وارد شده به بدن و همچنین برای جلوگیری از خونریزی در کسانی که پلاکت خونی کمی دارند، طراحی شده‌است.

براساس این قرارداد همکاری، اداره‌ی انتقال فناوری دانشگاه کیس‌وسترن به شرکت هایما اجازه می‌دهد تا آزمون بالینی روی این فناوری را انجام دهد. این راهبرد که با استفاده از فناوری‌ نانو ابداع شده SynthoPlate نام دارد. این فناوری به‌گونه‌ای طراحی شده که قابلیت تولید انبوه را داشته و از ایمنی بالایی برخوردار است.

هر ساله در آمریکا حداقل ۲ میلیون واحد پلاکت به بیماران تزریق می‌شود که این کار با محدودیت‌هایی نظیر مشکل تأمین پلاکت، عمر کوتاه و دشواری‌های حمل و نقل روبرو است؛ البته این مشکلات می‌تواند اثرات منفی زیستی به همراه داشته باشد.

برای حل این مشکل آنیربان سن گوپتا از دانشگاه کیس‌وسترن روی توسعه‌ی نوعی نانوذرات کار کرده‌است؛ نانوذراتی که می‌توانند عملکرد پلاکت‌ها را تقلید کنند و موجب انعقاد خون در زخم‌ها شوند. با تزریق این نانوذرات به خون بیمار می‌توان مشکل خونریزی را حل کرد و مانع از خونریزی شد. این کار زمانی که پلاکت‌ها در دسترس نباشند بسیار کاربردی است. با این فناوری نیاز به اهدای پلاکت به حداقل می‌رسد.

سن‌گوپتا می‌گوید: «خارج از بانک‌های بزرگ خون و مراکز انتقال خون، به سختی می‌توان محصولات پلاکتی را پیدا کرد. این مشکل در میدان‌های جنگ بیشتر بوده و در جایی که خونریزی عامل مرگ و میر سربازان است، فقدان پلاکت بسیار احساس می‌شود. از این نانوذرات می‌توان در جایی که مشکل کمبود پلاکت وجود دارد، استفاده کرد.»

این فناوری روی حیوانات بزرگ آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفته و نتایج قابل توجهی به‌دست آمده‌است. کریستا پاولوسکی از بنیان‌گذاران شرکت هایما می‌گوید: «این فناوری برای ما بسیار جالب توجه بوده و ما به‌دنبال پیاده‌سازی آن در خارج از فضای آزمایشگاه هستیم.»