چاپگر سه بعدی با قابلیت رهاسازی سیال در مقیاس فمتولیتر

شرکت سوئیسی سیتوسرج دستگاه چاپ سه‌بعدی خود را به روزرسانی کرد. در این دستگاه از سیستم میکروسیالی استفاده شده که در آن قابلیت رهسازی کنترل شده‌ی سیال در مقیاس فمتولیتر وجود دارد.

سیتوسرج (Cytosurge) یکی از شرکت‌های فناوری‌ نانو در سوئیس است. این شرکت اخیراً فناوری چاپگر خود موسوم به FluidFM μ۳Dprinter را به روزرسانی کرده‌است، چاپگری که برای تولید اجسام بسیار کوچک در مقیاس‌ میکرومتری استفاده می‌شود. با به‌روزرسانی این فناوری، بهبودهایی در این چاپگر اتفاق افتاده و همچنین قابلیت جدیدی به عملکرد آن اضافه شده‌است. با این به‌روزرسانی، امکان ایجاد ساختارها با دقت میکرومتری فراهم شده‌است.

این فناوری توسط شرکت سیتوسرج ارائه شده‌است؛ شرکتی که از ETH زوریخ انشعاب یافته است. در این فناوری از پپتیدهای میکروسیالی برای افزایش دقت در تولید ساختارها استفاده شده‌است. این پپتیدها دارای روزنه‌هایی ۵۰۰ برابر کوچکتر از قطر تار موی انسان هستند که امکان رهاسازی کنترل شده‌ی سیالات در مقیاس فمتولیتر را فراهم می‌کنند. این سیستم پخش سیال میکروسکوپی، به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده و برای تحقیقات میکروسیالی و آنالیز سطح سیالات ایده‌آل است.

نتیجه عملکرد چاپگر بسیار جالب توجه است، به‌طوری که می‌توان ساختارهای بسیار کوچک که تولید آن‌ها غیرممکن است را با استفاده از کنترل جریان سیالی حاوی یون‌های فلزی، تولید کند.

به محض خروج یون از نوک پپتید، به سرعت سیال تبدیل به فلز جامد می‌شود که این کار از طریق فرآیند الکترولیتی انجام می‌شود. حرکت سیال از نوک پپتید با استفاده از طراحی سه بعدی انجام شده در کامپیوتر کنترل می‌شود، به‌طوری که با استفاده از آن می‌توان ساختارهای پیچیده نظیر مارپیچ فلزی کوچک را تولید کرد.

این چاپگر سه بعدی می‌تواند در زمان بسیار کوتاهی نتیجه‌ی خوبی به ‌همراه داشته باشد. این دستگاه در دمای اتاق کار می‌کند و قادر است ساختارهایی در محدوده‌ی ابعادی از ۱ میکرومکعب تا یک میلیون میکرومکعب ایجاد کند. طراحی‌های مختلفی با استفاده از این سیستم قابل انجام بوده و می‌توان آن‌ها را چاپ کرد. برای مثال، امکان ایجاد زاویه‌ی ۹۰ درجه در ساختار بدون نیاز به عملیات ثانویه وجود دارد.