رونمایی از دستگاه سی تی‌اسکن با قدرت تفکیک نانومتری

شرکت بروکر (Bruker) از دستگاه نانوسی‌تی‌اسکن چند مقیاسی خود رونمایی کرد. این دستگاه قابلیت تصویربرداری با قدرت تفکیک نانومتری از اجسام را فراهم می‌کند. این نانوسی‌تی‌اسکن در مترولوژی نیز کاربرد دارد.

شرکت بروکر (Bruker) اعلام کرد که دستگاه SKYSCAN™ ۲۲۱۴ که یک نانوسی‌تی‌اسکن چند مقیاسی است را راه‌اندازی کرده‌است. این سامانه از منبع اشعه‌ی ایکس منحصر به فردی برخوردار است که امکان ترسیم تصاویر با دقت بالا را فراهم می‌کند.

این نانوسی‌تی‌اسکن با قدرت تفکیک بالا از اجسام بزرگ تصویربرداری کرده و می‌تواند برای مقاصد تحقیقات دانشگاهی و صنعتی استفاده شود. در این دستگاه از چهار شناساگر استفاده شده که به کاربر اجازه می‌دهد تا براساس نیاز خود و نمونه، شناساگر مناسب‌تر را انتخاب کند.

با استفاده از این دستگاه می‌توان نمونه‌های مختلف را با ابعاد متفاوت تصویربرداری کرد و دیگر نیاز به استفاده از چند دستگاه سی‌تی‌اسکن مختلف نیست. این چهار شناساگر براساس نیازهای آنالیزی مختلف کاربر طراحی و ساخته شده‌اند.

این نانوسی‌تی‌اسکن مرزهای تصویربرداری و اندازه‌گیری اجسام با قدرت تفکیک بالا را جابه‌جا کرده‌است، به‌طوری که کاربر می‌تواند اجسامی تا ۳۰۰ میلیمتر را آنالیز کند. برای اجسام ۱۲ میلیمتری، قدرت تفکیک تصویر بهتر از ۵۰۰ نانومتری است.

شناساگر ویژه‌ی ۶ مگاپیکسلی صاف و دوربین CCD 8/11 مگاپیکسلی نیز برای این دستگاه در نظر گرفته شده‌است که با این امکانات، نانوسی‌تی‌اسکن بروکر می‌تواند تصاویر ۸Kx8K را در هر اسلایس ایجاد کند که این رقم ۱۶ برابر بیشتر از نانوسی‌تی‌اسکن‌های دیگر موجود در بازار است.

این دستگاه به نرم‌افزاری مجهز است که کاربری آسان داشته و می‌تواند داده‌های مختلف را به سرعت آنالیز کند. وجود قابلیت تصویربرداری با قدرت تفکیک نانومتری موجب شده تا بتوان از این دستگاه برای مطالعه‌ی ترکیب شیمیایی مواد استفاده کرد و تخلخل و اندازه‌ی دانه‌ها را با آن به‌دست آورد.

این دستگاه در حوزه‌ی مترولوژی نیز می‌تواند استفاده شود. در این حوزه اندازه‌گیری ابعاد داخلی در مقیاس‌های نانومتری قابل انجام است. قدرت تفکیک بالا برای توسعه‌ی باتری‌های لیتیم حایز اهمیت است که این دستگاه می‌تواند این شرایط را فراهم کند.