فولکس‌واگن و گوگل از کامپیوتر کوانتومی برای طراحی باتری استفاده می‌کنند

شرکت فولکس‌واگن و گوگل برای یافتن مواد جدید به منظور تولید باتری برای خودروهای الکتریکی، همکاری مشترکی را آغاز کرده‌اند. هدف آن‌ها استفاده از توانمندی محاسباتی کامپیوتر کوانتومی برای شبیه‌سازی مواد جدید است.

نتایج اولیه‌ی همکاری مشترک میان دو شرکت در حوزه‌ی کامپیوتر کوانتومی رونمایی شد. دو شرکت گوگل و فولکس‌واگن (VW) همکاری مشترکی برای استفاده از فناوری کامپیوتر کوانتومی آغاز کرده‌اند که در آن به شبیه‌سازی ساختار مولکولی جدیدی پرداخته شده‌است. این کار با موفقیت انجام شد و در نهایت ماده‌ای برای توسعه‌ی باتری‌های قدرتمند ارائه شد. هدف از این پروژه، تولید باتری‌های جدید برای استفاده در خودروهای الکتریکی است.

این دو شرکت همکاری درازمدتی را تجربه می‌کنند که مقصود طرفین، شبیه‌سازی فرآیند شیمیایی برای تولید باتری روی کامپیوتر کوانتومی است. برای محاسبه‌ی چنین شبیه‌سازی به یک سامانه‌ی محاسباتی قدرتمند نیاز است که محققان دو شرکت به سراغ کامپیوتر کوانتومی رفتند.

فلورین نوکارت، دانشمند ارشد آزمایشگاه کوده در شرکت فولکس‌واگن سانفرانسیسکو، می‌گوید: «ما در حال کار روی توسعه فناوری کامپیوترکوانتومی در شرکت فولکس‌واگن هستیم. این شبیه‌سازی مواد الکتروشیمیایی پروژه‌ی بسیار مهمی در این مسیر است. ما در این حوزه، کارهای پیشرو و خلاقانه‌ای انجام داده‌ایم.» فلورین معتقداست که بازار به ‌سرعت در حال توسعه‌ی کامپیوترهای قدرتمندتر است که فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند، فرصت‌هایی که پیش از این قابل تصور نبوده‌اند.

ماه نوامبر سال گذشته، شرکت گوگل و فولکس‌واگن همکاری مشترکی در این زمینه آغاز کردند. به موجب این همکاری، آن‌ها به ‌دنبال بهینه‌سازی ترافیک بوده و همچنین قصد استفاده از فرآیند یادگیری ماشینی برای توسعه‌ی هوش مصنوعی را دارند.

گروه تحقیقاتی دایملر از استفاده کنندگان کامپیوتر کوانتومی گوگل است. براساس توافق‌ انجام شده، متخصصان شرکت دایملر از کامپیوتر کوانتومی شرکت گوگل برای مقاصد تجاری استفاده می‌کنند. آن‌ها قصد دارند تا از این توان محاسباتی برای یافتن مواد جدید برای تولید باتری  استفاده کنند. کاربرد دیگر این فناوری، استفاده در بخش‌هایی نظیر هوش مصنوعی و لجستیک است.