پایش مستمر محصولات دارای گواهینامه‌ی نانومقیاس در سال ۹۶

ستاد توسعه‌ی فناوری‌ نانو در سال ۹۶ محصولات دارای تاییدیه‌ی این ستاد را از بازار خریداری و مورد آزمایش قرار داده‌است تا از کیفیت و انطباق با مدارک ارائه شده‌ی شرکت‌ها در هنگام گرفتن تأییدیه، اطمینان حاصل کند.

ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو با هدف ایجاد شفافیت در بازار، افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان و ارتقای کیفی محصولات فناوری نانو، واحد ارزیابی محصولات فناوری نانو را راه‌اندازی کرد. مأموریت اصلی این واحد، ارزیابی خواص و اثبات مقیاس نانویی محصولات و اعطای گواهینامه نانومقیاس است.

یکی از فعالیت‌های انجام شده‌ی این واحد در سال ۹۶، نظارت و پایش محصولات تأیید شده در بازار است. در واقع ستاد نانو تلاش داشته تا با خرید محصولات از بازار و انجام آزمون‌های لازم و تطابق آن با مدارک پیشین شرکت‌ها، از کیفیت محصول در بازار به‌صورت مستمر اطمینان حاصل کند. در مواردی که فقدان تطابق در کیفیت محصولات دیده شود، در مرحله‌ی اول تذکر کتبی و در صورت تکرار از ابزارهای قانونی برای ممانعت از تولید و توزیع محصول استفاده شده‌است. ستاد توسعه‌ی فناوری‌ نانو در سال ۱۳۹۶ تعداد ۳۹ محصول از سطح بازار خریداری و مورد ارزیابی قرار داده‌است. با تلاش‌های این واحد تا کنون ۴۲۱ محصول شامل ۲۷۱ کالا و ۱۵۰ تجهیز حوزه‌ی فناوری نانو توانسته‌اند گواهینامه نانومقیاس خود را از این واحد دریافت کنند.

محصولات فناوری نانوی ایرانی در حوزه‌های مختلف صنعتی کاربرد دارند که در این‌ بین بهداشت و سلامت و نساجی و پوشاک بیشترین تعداد محصولات موجود در بازار را به خود اختصاص داده‌اند. این محصولات توانسته‌اند ۱۷ درصد سهم بازار را در اختیار بگیرند. عمران و ساختمان حوزه‌ی صنعتی دیگری است که با استفاده از فناوری نانو توانسته ۱۴ درصد از بازار محصولات نانویی دارای گواهینامه‌ی نانومقیاس را به خود اختصاص دهد.

در سال ۱۳۹۶ برای اولین بار فرآیند ارزیابی محصولات وارداتی نیز توسط واحد نانومقیاس آغاز شد. در این فرآیند، ارزیابی بر اساس بررسی مستندات ارائه شده توسط متقاضی و انجام برخی آزمون‌ها مقیاس و کارایی بر روی محصول وارداتی صورت می‌پذیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فعالیت‌های واحد ارزیابی محصولات ستاد نانو به پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران به آدرس Nanoproduct.ir مراجعه نمایید.