راه‌اندازی شرکتی برای تجاری‌سازی دستگاه تولید نانومواد

تو‌دی فلوئیدیکس (۲D Fluidics) با هدف تجاری‌سازی دستگاهی برای تولید نانومواد کربنی تأسیس شد. این دستگاه می تواند بدون نیاز به مواد شیمیایی خطرناک و سمی، نانوموادی نظیر نانولوله‌کربنی و گرافن تولید کند.

شرکت فرست گرافن (First Graphene ) با همکاری دانشگاه فلیندر اقدام به راه‌اندازی شرکت جدیدی به نام تو‌دی فلوئیدیکس (۲D Fluidics) کرد. هدف از این کار تجاری‌سازی ابزاری موسوم به VFD، دستگاه چرخاندن سیالات، است. ۵۰ درصد از سهام این شرکت مربوط به شرکت فرست گرافن و ۵۰ درصد دیگر به مؤسسه‌ی علم و فناوری‌ نانو دانشگاه فلیندر تعلق دارد.

دستگاه VFD توسط محققان مؤسسه‌ی علم و فناوری نانو دانشگاه فلیندرز ابداع شده‌است.  کلین راستون رهبر این تیم تحقیقاتی است که با استفاده از یک راهبرد جدید موفق به تولید مواد جدید نظیر نانولوله‌کربنی و گرافن شده‌است. کلید موفقیت این پروژه، استفاده از دو پتنتی است که توسط دانشگاه فلیندرز به ثبت رسیده‌است. این پتنت‌ها در بخش تولید نانوموادکربنی است.

مزیت استفاده از VFD آن است که می‌توان با استفاده از آن مواد مختلف تولید کرد؛ بدون این که نیاز به مواد سمی و شیمیایی باشد. لازم به ذکر است که برای تولید نانومواد کربنی نظیر نانولوله‌ها و گرافن از مواد شیمیایی سمی و خورنده استفاده می‌شود.

با استفاده از این دستگاه می‌توان هزینه‌ی تولید را کاهش و کارایی را فرآیند را بهبود داد. در نهایت این دستگاه محصولات با کیفیت کربنی ارائه می‌کند.

شرکت ۲D Fluidics از این فناوری برای تولید مواد به منظور فروش تجاری استفاده خواهد کرد تا در صنعت پلاستیک استفاده شوند. مواد کامپوزیتی به نانومواد مختلفی  که این دستگاه تولید می‌کند، نیاز دارند. این نانوکامپوزیت‌ها در حوزه‌هایی نظیر الکترونیک برای تولید مدار، ابرخازن و باتری استفاده می‌شود.