بودجه ۳۰ میلیون دلاری آمریکا برای توسعه‌ی محاسبات کوانتومی

دولت آمریکا برای توسعه‌ی فناوری محاسبات کوانتومی بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری در اختیار چند آزمایشگاه ملی این کشور قرار داده‌است. این بودجه طی سه سال آینده برای تحقیقات در بخش علوم اطلاعات کوانتومی استفاده خواهد شد.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای تحقیقات در حوزه‌ی محاسبات کوانتومی در نظر گرفته است. این بودجه برای تحقیقات در اختیار ۵ مرکز تحقیقات علوم نانومقیاس در آزمایشگاه‌های ملی این وزارت‌خانه قرار خواهد گرفت. هدف از این سرمایه‌گذاری، توسعه‌ی فناوری محاسبات کوانتومی بوده تا نسل جدیدی از سامانه‌های محاسباتی پا به عرصه‌ی ظهور بگذارند. مسئولان این وزارت‌خانه اعلام کردند که این بودجه طی سه آینده در بخش تحقیقات علوم اطلاعات کوانتومی صرف می‌شود.

یک ماه بعد از اعلام این سازمان مبنی بر سرمایه‌گذاری صدهامیلیون‌ دلاری برای توسعه‌ی کامپیوترهای جدید در آزمایشگاه‌های ملی، این بودجه ۳۰ میلیون دلاری تصویب شد. این سازمان قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ برای توسعه‌ی سامانه‌های محاسباتی جدید سرمایه‌گذاری مالی سنگینی انجام دهد.

کامپیوترهای کوانتومی و کامپیوترها ابرمقیاس به‌عنوان فناوری‌های بسیار مهم توسط کشورهای دیگر نظیر چین شناخته شده‌اند. در حال حاضر کشورهایی نظیر چین، سوئیس و ژاپن اقدام به توسعه‌ی فناوری‌های جدیدی در این حوزه کرده‌اند. آمریکا نیز برای عقب نماندن از این قافله، مجبور به سرمایه‌گذاری جدید در این بخش شده‌است. به اعتقاد مسئولان وزارت انرژی آمریکا، ابرکامپیوترها نه تنها برای بخش سلامت و اقتصاد مهم هستند، بلکه از نظر امنیت ملی نیز اهمیت زیادی دارند.

علم اطلاعات کوانتومی حوزه‌ی تحقیقاتی وسیعی است که نه‌تنها برای محاسبات و پردازش اطلاعات، بلکه برای فناوری‌های مختلفی نظیر علم مواد قابل استفاده است. همچنین این سامانه‌ها پتانسیل بالایی برای استفاده در پزشکی دقیق دارند.

این بودجه و تحقیقات حاصل از آن می‌تواند مراکز تحقیقات علوم نانومقیاس آمریکا را وارد دوران جدیدی کوانتومی کند. مراکز تحقیقات علوم نانومقیاس آمریکا در آزمایشگاه ملی آرگونه، آزمایشگاه ملی بروخاون، آزمایشگاه ملی لورنس برکلی، آزمایشگاه ملی اوج‌ریج و مرکز نانوفناوری‌های مجتمع قرار دارند.

این بودجه بین ۵۰۰ هزار دلار تا ۲ میلیون دلار به برنامه‌های ارائه شده تعلق می‌گیرد. مقرر شده تا ۱۸ ژوئن پروپوزال‌ها به وزارت‌خانه انرژی ارسال شود.