دولت چین حامی توسعه و تجاری‌سازی گرافن

سیاست‌های دولتی چین طی سال‌های گذشته به‌گونه‌ای بوده که تولید و کاربرد گرافن به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این کشور شناخته می‌شود، به‌طوری که کابینه این کشور برای تسریع تجاری‌سازی این ماده برنامه‌ی ویژه‌ای برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در نظر گرفته است.

شاندونگ لیدرنانو تک (Shandong Leadernano Tech) یک شرکت چینی تولیدکننده گرافن است که اخیراً موفق به دریافت اولین گواهینامه تولید این ماده از کشور آلمان شده‌است.

کارشناسان معتقدند که صنعت گرافن در چین به‌ سرعت در حال رشد و گسترش بوده و حجم بازار این حوزه نیز رشد قابل توجهی کرده‌است. از سوی دیگر پتنت‌های به ‌ثبت رسیده نیز در این حوزه رشد داشته است. با این حال کاربردهای گرافن در صنعت و تحقیقات سیستماتیک این ماده در چین در مقایسه با دیگر شاخص‌های حوزه‌ی گرافن چندان رشدی نکرده است که دلیل آن فقدان سرمایه‌گذاری کافی است.

با توسعه معادن گرافیت در چین که منبع تولید گرافن است، درهای تازه‌‌ای به ‌سوی سرمایه‌گذاران خارجی باز شده‌است که این موضوع موجب کاهش هزینه‌ی تولید مواد خام در صنعت گرافن شده‌است. بخش مواد گرافنی در چین در سال ۲۰۱۷ رشد انفجاری را تجربه کرده و تعداد پتنت‌های ثبت شده نیز افزایش داشته‌است. به گفته متخصصان وزارت صنعت و فناوری‌ اطلاعات چین این حوزه در حال وارد شدن به‌ مرحله‌ی تجاری‌سازی است. در سال ۲۰۱۷، ۵۸ درصد از پتنت‌های ثبت شده در حوزه‌ی گرافن مربوط به کشور چین بوده‌است که این نشان می‌دهد چین بیش از تمام کشورهای جهان، در حوزه گرافن پتنت به‌ ثبت رسانده‌است.

وو چنهوی از تحلیل‌گران صنعتی در مصاحبه‌ای با نشریه گلوبال تایمز عنوان کرد که یکی از دلایل توسعه و رشد صنعت گرافن در چین سرمایه‌هایی است که به‌دنبال حوزه‌ای با بازگشت سریع هستند. همچنین سیاست‌های دولت چین نیز در این روند موثر بوده‌است. در برنامه‌ای که سال ۲۰۱۶ کابینه‌ کشور چین به تصویب رسانده، تسریع توسعه‌ی صنعت گرافن در دوره‌ی زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ تایید شده‌است.

رقبای چین در آمریکا و کره‌جنوبی، شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و IBM، پتنت‌های متعددی در حوزه‌ی گرافن به ‌ثبت رسانده‌اند. تحلیل‌گران معتقداند که چین به ‌دنبال استفاده از گرافن در محصولاتی است که به‌ سرعت و در مدت سه ‌سال تجاری‌سازی شوند که دلیل این موضوع نگاه ویژه‌ی شرکت‌های فناور نوپا در چین است که از دانشگاه‌ها منشعب شده‌اند؛ آن‌ها به دنبال رسیدن به سود در زمان کوتاه هستند.