راه‌اندازی اولین شبکه کوانتومی برای انتقال امن اطلاعات

اولین شبکه کوانتومی برای انتقال امن اطلاعات در آمریکا ایجاد شد. این شبکه به شرکت‌ها و سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا اطلاعات را به‌گونه‌ای انتقال دهند که توسط کامپیوترهای کوانتومی قابل هک شدن نباشد.

شرکت کوانتوم اکسچنج (Quantum Xchange) اعلام کرد که این شرکت اولین شبکه فیبر نوری کوانتومی را در ایالات متحده راه‌اندازی کرده است تا با استفاده از آن ایمنی داده‌های با کارایی بالاتری حفظ شود. این شبکه می‌تواند محدودیت‌های فاصله را در انتقال اطلاعات بشکند و شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی قادر خواهند بود تا بدون محدودیت فاصله بتوانند با نقاط هدف خود تماس امن داشته باشند.

این شرکت سامانه‌ای پیچیده برای رمزگذاری اطلاعات دارد که می‌تواند خطر کامپیوترهای کوانتومی را به‌ حداقل برساند.

با حمایت مالی ۱۰ میلیون دلاری شرکت خطرپذیر NTV، این شبکه توسعه یافته و می‌تواند کوریدور شمال شرق را از واشینگتون به بوستون متصل کند. در قدم بعد قرار است این شبکه به خارج از مرزهای آمریکا نیز کشیده شود. قرار است این شبکه کوانتومی، بازارهای مالی را در وال‌استریت به بخش‌هایی در نیوجرسی متصل کند تا بانک‌ها قادر به انتقال امن اطلاعات مالی و تراکنش‌های مالی باشند.

جان پریسکو مدیر عامل شرکت کوانتوم اکسچنج می‌گوید: « شرکت ما زیرساخت‌های امنی برای مقابله با تهدیدات کامپیوتر کوانتومی ارائه کرده است تا سازمان‌ها بتوانند با امنیت بیشتر اطلاعات خود را منتقل کنند. این فناوری به سادگی قابل استفاده بوده و مکمل سامانه‌های رمزگذاری رایج است.»

حجم اطلاعات جهان هر ساله رو به افزایش بوده و مجرمان سایبری فرصت‌های بیشتری برای سرقت اطلاعات پیدا می‌کنند. با ظهور کامپیوترهای کوانتومی، قدرت پردازش داده‌ها به قدری بالا می‌رود که می‌تواند رمزگذاری‌های رایج را در مدت چند ثانیه شکست. حتی اطلاعات که توسط سیستم SSL حفاظت می‌شود نیز به سادگی توسط کامپیوترهای کوانتومی قابل رمزگشایی است.

دیوید مونهان از مدیران بخش تحقیقات EMA معتقد است که سامانه‌های کوانتومی به سادگی رمزگذاری SSL را می‌شکنند؛ بنابراین، باید از حالا و قبل از رایج‌شدن این سامانه‌ها در بازار زیرساخت مناسب برای محافظت از داده‌ها را ایجاد نمود.

در حال حاضر از الگوریتم‌های ریاضی برای رمزگذاری استفاده می‌شود که هر قدر هم طول این الگوریتم‌ها طولانی شود باز هم قابل شکسته شدن هستند اما در این فناوری از خواص بنیادین مکانیک کوانتوم استفاده شده‌است. در واقع به جای اعداد از فوتون برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود.